České aerolínie (ČSA) môžu už tento rok na jeseň znova výrazne zredukovať svoju flotilu. Dopravca ponúka na predaj celkom šesť Airbusov A320. Nemá pre nich totiž dostatočné využitie. Firma má navyše objednaných ďalších sedem airbusov, ale bez presného termínu dodania, konštatuje na svojej internetovej stránke Mladá fronta Dnes (MF DNES).
"Spoločnosť pre ne vo flotile nemá v dlhodobom horizonte ekonomicky zmysluplné využitie. Celý proces je ešte len v začiatkoch, teda je predčasné v tejto chvíli čokoľvek konkrétneho potvrdzovať alebo upresňovať, aj vzhľadom na prebiehajúce obchodné rokovania," uviedla hovorkyňa Českého Aeroholdingu Michaela Lagronová. Aeroholding je väčšinovým akcionárom ČSA, tento rok však majú majoritný podiel v aerolíniách prevziať spoločne Korean Air a Travel Service.
ČSA majú zároveň objednaných ďalších sedem airbusov, ale bez presného termínu dodania. Ide o lietadlá, ktoré sú pozostatkom veľkej zmluvy uzatvorenej bývalým šéfom aerolínií Jaroslavom Tvrdíkom. Aj keď je práve Tvrdík označovaný za vinníka súčasného stavu ČSA v dôsledku neuváženej expanzie, v tomto nákupe je nevinne. Tvrdík uzavrel iba opciu, ktorú uplatnil v roku 2007 manažment Radomíra Lašáka. Ten pritom už vedel, že flotila ČSA je zbytočne veľká.
Podľa informácií MF DNES sa v najbližších dvoch týždňoch chystajú rokovania medzi Airbusom a ČSA o tom, čo ďalej s opciou. Je totiž jasné, že ČSA v súčasnom stave toľko lietadiel nepotrebujú.
ČSA z Lašákovej opcie využili zatiaľ jeden stroj. "Lehota dodania zvyšných lietadiel je predmetom rokovaní s dodávateľom," uviedla Lagronová.
Ak ČSA zo súčasnej flotily predajú šesticu airbusov, zostane im len 17 lietadiel. "To už nebudú aerolínie, ale aeroklub," komentoval jeden z bývalých zamestnancov ČSA.
Airbusy A320 sa ukázali pre ČSA ako nevhodné a zbytočne veľké. Na ich palubu sa zmestí 180 ľudí, ale ČSA potrebujú skôr lietadlo pre zhruba 100 pasažierov vhodné pre lety po Európe. Už skôr sa aerolínie zbavili ešte väčších lietadiel A321. Flotilu vlani rozšíril prenajatý Airbus A330 od Korean Air, ktorého prevádzka je zatiaľ stratová.