Veľkopodnikateľ Alexej Beljajev rozširuje svoje popradské impérium Tatravagónka smerom na východ. Po Rusku chce tento popredný európsky výrobca železničných vagónov pre nákladnú dopravu expandovať do Indie.
Podľa informácií HN Tatravagónka vstupuje v druhej najľudnatejšej krajine sveta s miestnym výrobcom do spoločného podniku. Jeho zameraním bude výroba železničných vagónov.
Rozširovanie impéria
Firma odmietla podrobnosti obchodu poskytnúť. Informácie o novej akvizícii však potvrdili tri od seba nezávislé zdroje z prostredia firmy.
Topmanažment Tatravagónky na čele s jej majiteľom Alexejom Beljajevom sa rozhodol Indiu osobne navštíviť, aby sa stretol s tamojšími partnermi.
Podľa expertov to je súčasťou Beljajevovho plánu na rozšírenie jeho železničného impéria. Po tom, čo firma nedávno po štyroch rokoch vycúvala z poľského trhu predajom podielu v spoločnosti Fabryka Wagonów Gniewczyna, totiž opäť hľadá nové možnosti odbytu.
Dôvodom takéhoto kroku je i prepad na ruskom trhu, ktorý dopláca na ekonomické sankcie Západu. „Obchod s Ruskom je vo veľkej kríze, preto považujem otváranie nových trhov za racionálne rozhodnutie nielen z hľadiska Tatravagónky, ale i slovenského priemyslu,“ hovorí pre HN Pavol Kajánek, odborník zo žilinského Výskumného ústavu dopravného.
Úspešné etablovanie sa na indickom trhu môže pre Tatravagónku znamenať odrazový mostík do Ázie, kam sa firma už roky snaží preniknúť. „India reálne predstavuje bránu na ázijské trhy,“ pripomína Kajánek.
Podobný názor má aj managing partner KPMG Slovensko Ľuboš Vančo. „Tieto trhy patria medzi jedny z mála, ktoré stále dosahujú rast. Navyše potenciál rozvoja železničnej dopravy v Ázii je obrovský.“
Vančo kladne hodnotí i formu vstupu do krajiny, keď prednosť pred kúpou indického výrobcu či založením vlastného podniku dostal joint venture. „Je to cesta, ako sa dostať na trh. Každá forma aliancie s lokálnym partnerom dáva zmysel v prípade, ak firma nepozná miestne pomery,“ vysvetľuje Vančo.
Po rady, ako preklenúť špecifiká biznisu s Indmi, pritom Beljajev nemusí chodiť ďaleko. Začiatkom tisícročia sa tam pokúšala preraziť spoločnosť Terichem zo Svitu, ktorú rovnakým dielom vlastnia chemický gigant spod Tatier Chemosvit Svit a fínska spoločnosť Ab Rani Plast Oy.
Z Indie vycúvali
Terichem na indický trh vstúpil v roku 2004 vytvorením spoločného podniku s miestnym partnerom. Spoločnosť Terxpro FilmsPrivateLimited sa venovala výrobe elektrofólií a akciovka zo Svitu v nej držala 50-percentný podiel. Ako hovorí finančný manažér spoločnosti Terichem Ladislav Dulovič, založeniu joint venture podniku predchádzala dôkladná analýza trhových podmienok.
Tú pre Chemosvit vypracovala medzinárodná poradenská spoločnosť. „Ako druhý krok nasledovala príprava právnych náležitostí a zmlúv potrebných na založenie podniku od najatej právnej kancelárie z Indie,“ vysvetľuje Dulovič.
Zo skúseností, ktoré jeden zo svetových lídrov vo výrobe elektrofólií zo Svitu v Indii nadobudol, dáva do popredia najmä odlišné názory na riadenie a smerovanie spoločného podniku. Tie sa napokon podpísali pod odchod Terichemu z indického trhu. „Mňa osobne prekvapila i rozdielnosť kultúr,“ zdôrazňuje Dulovič. Ako príklad uvádza odpor manažmentu proti navrhovaným štíhlym riadiacim štruktúram. Pri tých sa nemenil počet manažérov, ale iba formálne ich riadiace vzťahy. „Zrejme to bol dôsledok historického rozvrstvenia spoločnosti v Indii,“ uzatvára Dulovič.
Tatravagónka má s joint venture bohaté skúsenosti
Štátne Ruské železnice a popradská Tatravagónka v minulosti vytvorili spoločný podnik na vývoj a výrobu podvozkov pre široké rozchody v Rusku. Výrobca vagónov spod Tatier vtedy podpísal i kontrakty na dodávky špeciálnych železničných vagónov na prepravu kontajnerov s dcérskou spoločnosťou Ruských železníc Transkontajner. Popradský závod uzatvoril partnerstvo s koncernom Tichvinskij vagonstrojiteľnyj zavod, ktorý je inovatívnym ruským výrobcom originálnych náhradných dielcov pre nákladné vagóny. Jej najväčším zákazníkom je práve ruská štátna firma.
Podvozky do jej nového závodu na výrobu vagónov pri Petrohrade vyvinuli a vyrábajú v Tatravagónke a v jej pridružených spoločnostiach. Beljajev a jeho skupina Optifin rozbehla v roku 2012 spoločný podnik s matkou ruského koncernu TVZ, firmou United Wagon Company, i na Slovensku v Prakovciach. Nový závod na výrobu odliatkov pre železničný priemysel tam zastrešuje mladá akciovka Railway Casted Components, ktorá dostala i dotáciu od vlády premiéra Roberta Fica vo výške 10 miliónov eur. Výroba liatych častí rámu nového podvozka označeného ako Barber dala prácu takmer 400 ľuďom. V závere minulého roka však zaznamenala problémy s odbytom do Ruska, ktorý sa prepadol o približne tretinu.
Tatravagónka sa po problémoch rumunskej IRS stala najväčším výrobcom nákladných vozňov v Európe. Pod jej krídla patria závody Vagónka Trebišov, srbská dcéra Bratstvo Subotica a v roku 2012 získala výrobňu vagónov v nemeckom Halle. V minulosti sa hovorilo o tom, že Beljajev a jeho Tatravagónka Poprad sa zaujímajú o ďalšieho nemeckého výrobcu nákladných vozňov DB Waggonbau Niesky. Firma spadajúca do portfólia štátnych železníc Deutsche Bahn nakoniec skončila v košiari holdingu Quantum z Mníchova.