Namiesto tradičných dvoch týždňov odstavenie výroby na mesiac, nie je dosť zákaziek. Presne s takouto situáciou sa pred dvoma rokmi musel vyrovnať trnavský závod francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën. Dnes je situácia zásadne odlišná.
„Tento rok budeme mať štandardný čas odstávky, ktorá je nevyhnutná na realizáciu údržby,“ vyhlásil pre HN hovorca fabriky Peter Švec s tým, že v roku 2011 ju do určitej miery ovplyvnila aj príprava liniek na výrobu nového modelu Peugeot 208.
Po tom, čo Slovensko koncom roku 2008 zasiahla prvá vlna krízy, naše podniky pristúpili k predlžovaniu celozávodných dovoleniek. Namiesto dvoch týždňov tak ľudia ostali doma o pár dní, niekedy až týždňov, dlhšie. Z ankety, ktorú HN realizovali medzi šiestimi veľkými a stredne veľkými firmami, jasne vyplynulo, že tento rok žiadne extra voľno nebude. „Na prelome júla a augusta budeme mať dva týždne dovolenky.
Na dĺžke trvania dovolenky sa v porovnaní s minulým rokom nič nezmenilo,“ povedal Miloš Kraus, generálny riaditeľ významného strojárskeho zamestnávateľa na Považí Sauer-Danfoss. Firme sa aktuálne so zákazkami darí – v júni prekročili plán produkcie, rovnako ako aj za celý prvý polrok. „V lete však očakávame nižšie zákazky tak, ako obvykle,“ dodáva Kraus.
Ako poukazuje Boris Fojtík, ekonomický analytik Tatra banky, letné celozávodné dovolenky zamávajú do istej miery so štatistikami priemyselnej produkcie. „Voči priemeru klesá produkcia v letných mesiacoch o sedem až osem percent, čo sa, samozrejme, prejaví aj na nižších exportoch zo Slovenska,“ ozrejmuje Fojtík.