Po uši v problémoch. Aj tak by sa dala zhodnotiť aktuálna situácia automobiliek v Európe. Ich tohtoročné predaje padli na najnižšiu úroveň za posledných 23 rokov. „Problémom Európy je nezamestnanosť, ktorá sa drží na historicky najvyšších úrovniach. Preto nemôžeme očakávať, že sa budú autá predávať tak dobre, ako pred krízou,“ upozorňuje analytik Cyrrusu Jiří Šimara. Výnimkou sú luxusné značky Jaguar či Mercedes. Podľa najnovších údajov Asociácie európskych výrobcov automobilov sa totiž prepadom predajov úspešne vyhýbajú.
Európa láme rekordy
Problémy kľúčového odvetvia pociťuje celá Európa. Nové registrácie klesli od januára o viac než päť percent. Padlo Nemecko, Taliansko a o dvojciferné percentá aj Francúzsko a Španielsko. Analytik Across Wealth Management Radoslav Kasík za tým vidí dlhovú krízu a následné úsporné opatrenia. „Automobily patria medzi najcyklickejšie tovary. Ide o značne luxusný produkt, preto musel zákonite pocítiť pokles príjmov obyvateľov a firiem,“ hovorí.
Slovensko na chvoste
Chváliť sa nemôže ani Slovensko, keďže z krajín Európskej únie skončilo ako druhé najhoršie. V auguste registrovalo len viac než štyritisíc áut, čo je o tretinu menej ako vlani. Horšie dopadol iba Cyprus.
O niečo optimistickejšie je porovnanie registrácií za prvých osem mesiacov tohto a minulého roka, keďže sme od konca „vyskočili“ až na siedmu priečku. „Výsledky Slovenska vyjadrujú ekonomickú situáciu v krajine. Môžeme sa vyhovárať na dlhovú krízu v Európe, ale hlavným strojcom stavu je politika,“ hovorí Kasík.
Za poklesom registrácií vidí Šimara aj ich nárast počas minuloročných prázdnin. „Trh bol pokrivený. Ľudia narýchlo registrovali automobily so silnejšími motormi, aby sa vyhli plateniu novej registračnej dane,“ vysvetľuje.
Luxus má zelenú
Riešením je obmedzenie produkcie či export mimo Európy. Tromfom sú aj drahšie autá, ktorých predaje na rozdiel od strednej triedy rastú. Napríklad registrácie Jaguara v auguste medziročne stúpli takmer o 60 percent. Takmer desaťpercentný rast zaznamenal aj Mercedes. Automobilky si zlepšujú bilanciu, keďže v porovnaní s prvými ôsmimi mesiacmi vlaňajška rástli ich predaje pomalšie. „Počet áut na obyvateľa nemôže rásť donekonečna. Predaje drahších vozidiel v porovnaní s lacnejšími sú na tom lepšie, lebo ich ťahá nie kúpa prvého auta, ale výmena starého auta za nové,“ uzatvára analytik X-Trade Brokers Kamil Boros.