Nie 13 miliónov eur, ale 21 miliónov eur bude suma, ktorú budú musieť slovenskí daňoví poplatníci tento rok zaplatiť za cestovné vo vlakoch zadarmo pre deti, študentov a seniorov, ktoré zaviedla vláda Roberta Fica (Smer-SD).
Ďalších 15 miliónov eur predstavujú náklady na zavedenie 105 dodatočných spojov na pokrytie zvýšeného dopytu po cestovaní zadarmo. Celkový účet za rok 2015 tak dosiahne najmenej 36 miliónov eur, tvrdí v dnešnom stanovisku súkromný vlakový dopravca RegioJet.
Argumentuje aj vlastnými štatistikami, keď spoj RegioJetu na linke Bratislava - Dunajská Streda - Komárno v prvom štvrťroku z dôvodu zavedenia cestovného zadarmo zaznamenal pokles tržieb od cestujúcich o približne 23 percent.
V prípade štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) bude podľa RegioJetu prepad celkových tržieb predstavovať viac, najmenej 30 percent alebo 21 miliónov eur.
Premiér Robert Fico a minister dopravy Ján Počiatek. Snímka: SITA/J. Slovák
Súkromný dopravca v tejto súvislosti vyzýva ministerstvo dopravy, ZSSK a vládu, aby pravidelne každý štvrťrok predložili verejnosti transparentnú správu o vývoji počtu cestujúcich, ktorí išli zadarmo a koľko musí štát doplatiť na kompenzácie.
RegioJet zároveň tvrdí, že vyčíslené zvýšenie počtu cestujúcich po zavedení cestovného zadarmo o 17 percent nepredstavuje žiadny úspech a masívny prechod Slovákov na železnicu.
Ide o reakciu na piatkové (22.5.) vyjadrenia premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Jána Počiatka (obaja Smer-SD). Na bezplatnú dopravu sa podľa nich do minulého týždňa zaregistrovalo 762.000 ľudí a celkovo stúpol počet cestujúcich vo vlakoch o približne 17 percent. Obaja považujú toto opatrenie za úspešné.
Štát pôvodne odhadoval, že ho budú tieto opatrenia vo vlakoch stáť ročne 13 miliónov eur. Počiatek na základe predbežných údajov trvá na tom, že táto suma bude stačiť. V železničnej doprave sa totiž podľa neho neznížil záujem o cestovanie pri platiacich cestujúcich, vzrástol počet ľudí, ktorí vlakom dochádzajú do práce a tiež si viac ľudí kupuje miestenky. To všetko pozitívne vplýva na tržby.