Tender na výstavbu najdlhšieho tunela – Višňové – trval 2,5 roka. Súťaž na obchvat Ružomberka zas dva roky. Dôvod? Niekoľkonásobné odvolávanie sa stavbárov proti svojim vyradeniam z týchto štátnych zákaziek. Po minuloročných zmenách v zákone o verejnom obstarávaní nastal zlom. Diaľničné tendre sa v porovnaní s minulosťou skrátili približne o pätinu. Na utorňajšej konferencii Quo vadis slovenské stavebníctvo to povedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš. „Toto považujem za jedno veľké pozitívum nového zákona,“ konštatoval Gajdoš.
Skrátilo sa odvolávanie
Štát vlani menil pravidlá štátnych zákaziek dvakrát. Jeho cieľom bolo práve urýchliť dlhotrvajúce tendre. Napríklad zjednotil rozhodovanie o námietkach, či v niektorých prípadoch poplatky za ne prepadajú v prospech Úradu pre verejné obstarávanie. A to už prináša svoje výsledky aj podľa jeho predsedníčky Zity Táborskej. Firmy sa odvolávajú menej. „V roku 2013 bolo úradu doručených 411 námietok, čo je oproti rovnakému obdobiu roku 2012 pokles o 15 percent,“ doplnil hovorca Úradu pre verejné obstarávanie Ján Mažgút.
Čítajte viac:
Diaľničiari chcú mať náhradníkov
O skrátení diaľničných tendrov však nehovorí len štát. Pridávajú sa k nemu odborníci i samotné firmy. Ako povedal hovorca Váhostavu Tomáš Halán, za zrýchlením tendrov je už spomínané rozhodovanie o všetkých námietkach spoločne. V minulosti totiž úrad rozhodoval o každej námietke samostatne, čo celý proces naťahovalo. Podľa prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolta Lukáča má rýchlejšie obstarávanie na firmy pozitívne dosahy. „Uchádzač, ktorý získa zákazku, môže nastúpiť na prácu a môže vykonávať podnikateľskú činnosť.“ Ako zároveň dodal, keď sa súťaží, nejde z ich pohľadu o zmysluplné využitie času.
Skôr sa začne, skôr sa skončí
To, že sa štátu podarilo rozmraziť výstavbu diaľnic, prináša výhody viacerým stranám. Okrem už spomínaných stavbárov sú medzi víťazmi skoršieho stavania diaľnic aj vodiči, a v konečnom dôsledku aj štát. V praxi sa zrýchlením tendrov začnú štvorprúdovky nielen skôr stavať, ale aj sa skôr dokončia. „Diaľnica prináša benefity. A to z hľadiska času pre vodičov či výberu mýta pre štát. Tie sa získavajú až po dokončení autostrády,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.
Nejde o malé čísla. Na diaľniciach vodiči môžu ušetriť milióny eur. Jedným z príkladov je napríklad úsek diaľnice D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou. Na tomto úseku vodiči ušetria na benzíne viac ako 14 miliónov eur. Autostrády prinášajú aj ďalší benefit, a to vyššiu bezpečnosť. Kým teraz sa na úseku pod Strečnom stáva približne šesť nehôd za rok, po stavbe tunela by sa mal tento počet znížiť na dve.