Model bude prvýkrát verejne predvedený na vojenskej šou v Petrohrade na začiatku júna. Medzitým pomaly schádza z dodávky vrtuľníkových lodí Mistral, Moskva a Paríž sa sporia o výšku odškodného.
Rusko má v súčasnosti jednu jedinú lietadlovú loď - v ruskej terminológii lietadlový krížnik - menom Admirál Kuznecov. Ten je vlajkovou loďou ruského námorníctva.
Projekt 23000, čo je oficiálne označenie vyvíjaného plavidla, má však vyššie ambície - je navrhnuté ako "supercarrier" rovný veľkým komponentom lodiam Spojených štátov, napríklad nastupujúcej triede lodí Gerald R. Ford.
#Russia has designed a new class of supercarrier, the Shtorm (Project 23000E) http://t.co/xUFizE4K08 #navy #military pic.twitter.com/U4GLQ1RIps
— Nick de Larrinaga (@NickJDWEurope) May 15, 2015
Loď podľa prestížneho vydavateľstva Jane's vyvíja Štátne výskumné centrum Alexeja Nikolajeviča Krylova, o predvedenie modelu na petrohradskej námorníckej zbrojárskej prehliadke informoval zástupca riaditeľa centra Valerij Poljakov. "Projekt viacúčelovej lietadlovej lode je navrhnutý tak, aby mohla operovať v odľahlých oceánoch, bojovať s protivníkmi na zemi aj na mori, podporovala námorné sily, chránila jednotky na zemi a poskytovala protileteckú obranu," uviedol.
Podľa Jane's by nová lietadlová loď mala mať výtlak až 100 tisíc ton, mala by byť 330 metrov dlhá, dosahovať rýchlosť 30 uzlov (56 kilometrov za hodinu) a niesť až 90 lietadiel - stíhačiek, lietadiel včasnej výstrahy či námorných helikoptér. Tieto parametre zodpovedajú veľkým americkým lietadlovým lodiam, Admirál Kuznecov je výrazne menší, má maximálny výtlak 60 tisíc ton a je vybavený 52 lietadlami a vrtuľníkmi.
Oproti americkým lietadlovým lodiam s jadrovým pohonom ruský dizajn počíta s konvenčným dieselovým pohonom, čo by obmedzilo dĺžku operačného nasadenia - počíta sa so 120 dňami. Neskoršie zabudovanie jadrového pohonu však konštruktéri nevylučujú. Lietadlám by do vzduchu pomáhal tradičný ruský "skokan" na čele lode, aj konštrukčne zložitejší vystreľovací katapult. Vďaka katapultom by z novej lode mohli štartovať aj ťažšie lietadlá než z Kuznecova, ktorý je vybavený len skokanským mostíkom.
Zatiaľ len sen. Lodenice zostali na Ukrajine
Otázkou však je, či sen zbrojárov dokáže Rusko previesť do reality. Obrie lietadlové lode nie sú len symbolom vojenskej moci a prestíže, ale predovšetkým obrovského množstva peňazí, ktoré ich konštrukcia a prevádzkovanie stojí. Denník The Moscow Times pripomenul, že Rusko nemá zariadenie, ktoré by mohlo vyrobiť loď s výtlakom vyše 60-tisíc ton.
Denník už skôr citoval Dmitrija Gorenburga, ktorý vysvetlil, že Rusko nemá dostatočne veľký suchý dok. Takže by ho buď muselo postaviť, alebo postaviť polovice lode samostatne a potom ich zosadiť. V každom prípade by však podľa Gorenburga konštrukcia Rusom trvala minimálne desať rokov.
Mimochodom, Admirál Kuznecov bol skonštruovaný na Ukrajine, ktorá Rusku teraz dosť pochopiteľne žiadne lode stavať nebude. Mykolajivské lodenice sa nachádzajú neďaleko anektovaného Krymu.
Ruský denník: Paríž za Mistral ponúka menej, ako chce Moskva
Ruský denník Kommersant v piatok napísal, že Paríž ponúka Moskve 785 miliónov eur ako náhradu škody za neuskutočnený predaj výsadkových a vrtuľníkových lodí Mistral, ktoré by následne predala inému zákazníkovi. Plavidlá pôvodne Francúzsko chcelo vyrobiť pre Rusko, s ohľadom na anexiu Krymu a agresiu na východe Ukrajiny ale z kontraktu Francúzi vycúvali.
Ponúkanú sumu Rusko údajne odmietlo, tvrdí Kommersant s ohľadom na "informované zdroje z oblasti vojenskotechnickej spolupráce". Moskva totiž podľa denníka vyčísľuje výdavky a straty spojené s kontraktom na 1,16 miliardy eur. Kým nebudú peniaze vrátené, Rusi na predaj lodí inej krajine nekývnu, píše denník.
Zmluvu na dodanie dvoch lodí s výtlakom 16 500 ton podpísali ruský Rosoboronexport a francúzska lodiarska spoločnosť DCNS 17. júna 2011.
Kommersant tvrdí, že dokumenty týkajúce sa zrušenia "mistralového kontraktu" teraz skúma ruská vláda, ministerstvo obrany a "všetky inštitúcie a organizácie, ktorých sa kontrakt týka". Nemenovaný zdroj denníku povedal, že podpredseda vlády Dmitrij Rogozin už francúzsku stranu informoval o tom, že francúzsky návrh na vyrovnanie Rusku nevyhovuje.
Tento víkend uplynie lehota, s ktorou obchodná dohoda počíta a ktorá umožňuje odklad plnenia kvôli dôvodom, ktoré nebolo možné ovplyvniť. Po uplynutí lehoty má Moskva právo požadovať kompenzácie za nesplnenie kontraktu.