Sieť lekární Dr. Max, patriaca investičnej skupine Penta, by sa mala zase o čosi rozšíriť, pribudnúť majú ďalšie lekárne, a to nielen na Slovensku, ale aj v Česku a Poľsku. Penta by chcela so značku Dr. Max expandovať aj na nové trhy. "V súčasnosti analyzujeme prostredie v krajinách strednej a východnej Európy, ktoré sú pre nás atraktívne jednak z pohľadu biznisových príležitostí a je v nich aj vhodné legislatívne prostredie," uviedol hovorca Penty Gabriel Tóth. Do úvahy prichádzajú Chorvátsko, Estónsko či Litva. Časový horizont, kedy by mohli vstúpiť na nové trhy, nie je podľa Tótha ešte stanovený.
Dr. Max má na Slovensku, v Česku a Poľsku v súčasnosti okolo 900 lekární. Tóth konštatuje, že sieť lekární je vo veľmi dobrej ekonomickej kondícii a na všetkých troch trhoch plánujú jej postupný rast. Podotýka, že s vyšším počtom lekární sa zlepšuje aj ich dostupnosť pre klientov. "Iba na Slovensku plánujeme tento rok otvoriť približne 20 až 25 nových lekární, pričom najperspektívnejším na rast siete Dr. Max je poľský trh," uviedol Tóth. Pod značkou Dr. Max v súčasnosti u nás funguje takmer 220 lekárni, niektoré z nich v obchodných centrách a hypermarketoch.
Celkovo na Slovensku pôsobí 2 000 lekární, z čoho je podľa údajov Health Policy Institute (HPI) okolo 370 takzvaných sieťových lekární. V počte vedie suverénne Dr. Max. Výkonný riaditeľ HPI Tomáš Szalay hovorí, že lekární máme na Slovensku síce dosť, nie je však zástancom toho, aby sa vznik ďalších reguloval. Konštatuje, že ide o podnikanie.
"Iste, keď sa otvorí nové nákupné centrum, tak je jasné, že tam vznikne aj lekáreň. To je najlukratívnejší biznis, väčšina obratu v takých lekárňach nepochádza z receptových liekov," podotkol Szalay. Reguláciu síce nepovažuje za potrebnú, avšak bolo by podľa neho vhodné motivovať vznik nových lekární v menších obciach napríklad formou platby za dostupnosť.
Za výhodu sieťových lekární považuje to, že vedia prevádzkovať vernostné systémy, mali by byť schopné dosiahnuť nižšie ceny a majú štandardizované procesy. Na druhej strane tu podľa neho môže byť obava, že ide viac o marketingovú záležitosť ako o zdravotnú starostlivosť. "Každopádne tým, že máme dvetisíc lekární, ľudia majú slobodnú možnosť vybrať si inú, kde nebudú vystavení marketingu," konštatuje riaditeľ HPI. Výhodou lekární, ktoré do siete nepatria, môže byť podľa neho zase individualizovaný prístup ku klientovi.