StoryEditor

Slovensko si chcú na mapu pridať svetové mená

08.01.2015, 23:00
Predajcovia športových potrieb i lacného oblečenia. Náš trh majú v hľadáčiku viaceré svetové mená.

O vstup na slovenský trh má záujem viacero svetových retailových i gastronomických značiek. „Je to spôsobené pozitívnymi náladami na trhu zapríčineným postupným zvyšovaním priemernej mzdy a všeobecným nárastom maloobchodných tržieb,“ vysvetľuje Lukáš Šarközi z divízie maloobchodných priestorov spoločnosti Colliers International. HN vám prinášajú prehľad niektorých z nich.

Decathlon

Po štyroch rokoch od prvého ohlásenia svojho vstupu na slovenský trh by sa tak tento rok malo udiať. Predajca športových potrieb Decathlon už začal s výstavbou v nákupnej lokalite Pharos Park pri bratislavskom letisku. „Zákazníci ho budú môcť navštíviť v máji 2015,“ potvrdzuje pre HN Matej Ceconík, výkonný riaditeľ spoločnosti Development 4, ktorá za projektom Pharosu stojí. Prevádzka známej siete by mala vyrásť na trojhektárovom pozemku. Ďalší Decathlon by mal tento rok pribudnúť aj v projekte Bory. Sieť je vo svete známa aj tým, že v blízkosti svojich predajní umiestňuje ihriská, aby si zákazníci mohli kupovaný tovar vyskúšať. „Decathlon ponúka oblečenie, ale aj športové vybavenie, takže bude konkurovať nielen zabehnutým reťazcom, ale i niektorým špecializovaným obchodom,“ hodnotí príchod predajcu analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub.

Decimas

Na obzore sa pritom črtá ďalší športový predajca. Podľa Lukáša Šarköziho z divízie maloobchodných priestorov spoločnosti Colliers International vstup na slovenský trh zvažuje aj športový operátor Decimas. Trh v tomto segmente je už aj teraz vysoko konkurenčný a príchod ďalších hráčov ho ešte viac prehustí. A predajcom, ktorí už u nás pôsobia, tak zníži tržby. „O koľko ich zníži, nedá sa predikovať, záleží totiž na počte predajní aj ich zameraní na konkrétne oblasti,“ myslí si analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub. V súčasnosti sa totiž niektoré športové obchody zmenili z predajní športového vybavenia skôr na predajne s oblečením športového typu. Decimas vznikol v roku 1985 v Španielsku, kde má v súčasnosti viac ako 300 predajní a dosiaľ expandoval do krajín ako Francúzsko, Portugalsko, Poľsko a Rumunsko.

Primark

Cenovo výhodné oblečenie z írskeho Primarku mieri aj k nám. Už vlani spoločnosť rokovala s niektorými slovenskými obchodnými centrami, jej požiadavky však zahŕňajú aj veľkometrážne plochy predajní, ktoré sa vo svete často hemžia nielen tonami oblečenia, ale aj davmi kupujúcich. „So spoločnosťou Primark neustále rokujeme. Vstup na slovenský trh Primark oznámil už pred dvomi rokmi. Dosiaľ sa však na náš trh nedostali. Uvidíme, ako pokročia ďalšie rokovania,“ povedal v novembri pre HN riaditeľ obchodného centra Bory Mall Milan Klégr. Samotný predajca je však zdržanlivý. „Primark nekomentuje špekulácie a plány otvorenia nových predajní,“ hovorí pre HN Georgia Colkin z írskej spoločnosti. V prípade vstupu Primarku na slovenský trh sa podľa odborníkov dá očakávať istá konsolidácia v segmente diskontného módneho oblečenia, ktorá by sa mala dotknúť najmä hlavného mesta. Je totiž pravdepodobné, že írska sieť nebude expandovať v regiónoch, ale zameria sa na jednu až dve pobočky.

Costa Coffee

Slovenský trh dosiaľ celosvetovým kaviarenským sieťam odolával. Po novom by sa to však mohlo zmeniť. „Medzi operátorov, ktorí zvažujú svoj vstup na slovenský trh, patria najmä britská Costa Coffee,“ potvrdzuje pre HN Lukáš Šarközi z divízie maloobchodných priestorov spoločnosti Colliers International. Ide o sieť, ktorá vznikla už v roku 1971, keď bratia Bruno a Sergio Costovci začali predávať kávu vo Veľkej Británii. Kaviarne ich značky sú dnes prítomné po celom svete a v Británii i mimo nej majú po viac ako tisíc prevádzok. Cez franšízu by k nám zase radi vstúpili siete ako Gloria Jean´s Coffes z Austrálie a Coffee Bean z Kalifornie. Pri lákaní veľkých mien má Slovensko vo všeobecnosti problém s tým, že ide o malý trh. „Napriek tomu dopyt je tu silný, kúpna sila rastie, a tak pre niektoré značky je to zaujímavý trh,“ hodnotí analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub.

Svetové fastfoody

Nielen kaviarne, ale aj reštaurácie rýchleho občerstvenia by svoje portfólio radi rozšírili aj o Slovensko. Medzi tie, ktoré sa o to usilujú cez hľadanie franšízového partnera, patrí napríklad Church´s Chicken – Texas Chicken, Chi Chi´s či Wendy´s. Slovenská franšízová asociácia (SFA) má vo svojom zozname viacero pripravovaných konceptov, mnohé však zatiaľ ostávajú iba na papieri. „Príčinou je najmä pretrvávajúce nepriaznivé podnikateľské prostredie, odrádzajú ich vysoká byrokratická záťaž a daňové zaťaženie, ako aj zdĺhavá a nepredvídateľná vymáhateľnosť práva,“ konštatuje prezident SFA Jozef Šétaffy. A ako zároveň dodáva, na Slovensku nie sú v porovnaní s vyspelými trhmi vytvorené primerané podmienky na financovanie nových franšízových prevádzok. Keďže sa v súčasnosti viac preferuje podpora startupov, slovenský trh pre tento segment u mnohých podnikateľov stráca atraktivitu.

01 - Modified: 2007-02-11 20:37:48 - Feat.: 0 - Title: Putin kritizoval Američanov
01 - Modified: 2025-05-16 09:54:22 - Feat.: - Title: Nový konkurent pre dm drogérie? Prichádza k nám značka z Nemecka, prvá pobočka bude mimo Bratislavy 02 - Modified: 2025-05-07 07:17:52 - Feat.: - Title: Tržby maloobchodu boli v marci opäť nižšie ako pred rokom. Na výsledku sa najviac podieľali supermarkety 03 - Modified: 2025-04-14 18:02:59 - Feat.: - Title: Firmy na Slovensku pri platoch zatiahli brzdu, ruky im zväzuje aj vládna konsolidácia 04 - Modified: 2025-04-02 16:47:38 - Feat.: - Title: Nemeckí konkurenti ho nechali v závese. Slovenské Tesco však otáča nepriaznivý trend 05 - Modified: 2025-03-10 07:59:08 - Feat.: - Title: Slovenskí maloobchodníci si vlani veľmi nepolepšili. Rast tržieb sa im výrazne spomalil, dôvody sú takéto
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. máj 2025 06:42