Na najväčšej maloobchodnej sieti na Slovensku visí nálepka s nápisom „na predaj“. Tesco má podľa informácií z vnútra reťazca už o mesiac vypísať medzinárodný tender na predaj svojho stredoeurópskeho biznisu, čiže predajní nielen u nás, ale aj v Česku, Poľsku a Maďarsku.
Pôjde teda o veľký obchod a o možných záujemcoch možno iba špekulovať. Kritériám by najlepšie vyhovoval hráč s dostatočným kapitálom, ktorý si okrem kúpnej ceny bude vedieť poradiť aj so všetkými typmi predajní Tesca.
Prečítajte si aj: Tesco sa zbavuje Slovenska, chystá sa obrovský tender
Britský reťazec má totiž vo svojom portfóliu rôzne formáty obchodov, od hypermarketov až po malé Tesco Expresy. „Sláva hypermarketov sa končí, takže to bude musieť byť silný hráč, ktorý ich dokáže vhodne remodelovať,“ myslí si analytik agentúry prieskumu trhu Terno Ľubomír Drahovský.
Pre potenciálneho kupca by bolo napríklad výhodou aj to, keby na stredoeurópskych trhoch dosiaľ nepôsobil, takže by nebol závislý od povolenia protimonopolných úradov v jednotlivých krajinách. HN vám prinášajú prehľad veľkých maloobchodných hráčov sveta, ktorí majú v poslednom čase expanzné chúťky:
Walmart
Najsilnejší maloobchodný reťazec vôbec. Tržby americkej siete sa vlani vyšplhali na hranicu 485 miliárd dolárov. Už v marci sa objavili informácie, že práve tento gigant by sa mohol o stredoeurópske Tesco zaujímať. Walmart na starom kontinente pôsobí zatiaľ iba vo Veľkej Británii pod značkou Asda.
V roku 2006 sa sťahoval z Nemecka, kde vzdal pokusy o dobytie tamojšieho trhu. Diskontný predajca sa však momentálne rozpína. Tento rok sa rozhodol investovať stovky miliónov dolárov do expanzie v Kanade. A pustil sa tiež do masívneho rozširovania siete maloformátových predajní Neighborhood Markets v blízkosti domácností, čím dopĺňa ponuku veľkometrážnych predajní.
Groupe Casino
Najsilnejším európskym hráčom, ktorý na stredoeurópskom trhu ešte nepôsobí, je francúzska spoločnosť Groupe Casino. Tá v roku 2013 dosiahla tržby viac ako 63 miliárd dolárov, čo z nej robí trinásteho najväčšieho maloobchodníka na svete.
Pod svojou strechou má taktiež predajne všetkých veľkostí. Spoločnosť má okolo 14-tisíc prevádzok v Európe, Južnej Amerike a Ázii.
Známe sú napríklad predajne značky Monoprix, ktoré okrem potravín ponúkajú aj oblečenie, kozmetiku či domáce potreby. Vlani firma oznámila, že sa chce pustiť do posilňovania pozície v severnej Afrike a na Blízkom východe.
Aeon
Japonská spoločnosť dosiahla v roku 2013 tržby na úrovni takmer 58 miliárd dolárov, vďaka čomu je najväčšiu maloobchodnou spoločnosťou v Ázii. Vo svojom portfóliu má celú plejádu predajní, od minimarketov až po obchodné centrá, ktoré sama developuje.
Z japonskej Chiby expandovala do Malajzie v roku 2012, keď odkúpila tamojšie hypermarkety a supermarkety siete Carrefour v hodnote 250 miliónov eur. Okrem toho pôsobí aj v Číne, Hongkongu, Thajsku či na Filipínach. Tento rok spoločnosť oznámila ďalšie veľké investície do rastu vo viacerých ázijských krajinách.
?
V súvislosti s možnou kúpou stredoeurópskeho Tesca sa momentálne najčastejšie skloňuje investičný holding Hartenberg podnikateľa Andreja Babiša (do jeho agrochemickej skupiny Agrofert patria aj Hospodárske noviny), ktorý by takýmto obchodom zavŕšil svoju filozofiu od vidiel po vidličku.
Podobne môžu uvažovať aj firmy výrobcov, ktoré by sa potenciálne mohli spojiť do jedného konzorcia a zabezpečiť si tak odbyt svojich produktov.
A pri súčasnom apetíte čínskej skupiny CEFC, ktorá momentálne v Česku skupuje všetko, čo sa dá, by jej záujem aj o stredoeurópske Tesco vôbec neprekvapil.