Na západe kraľuje Lozorno, na východe je to Kechnec. V množstve investícií na počet obyvateľov obec neďaleko Košíc dokonca predbieha aj Lozorno. Na jedného Kechnečana pripadajú v tamojšom parku až tri pracovné miesta. A ich počet bude pribúdať.
Začali prijímať
V týchto týždňoch začala nových zamestnancov priberať talianska spoločnosť Magneti Marelli. Ide o faktické spustenie 60-miliónovej investície, na ktorú jej pred dvoma rokmi vláda odklepla štvrtinové daňové úľavy. Podľa hovorcu skupiny Maurizia Scrignariho v obrom projekte ide o tú sofistikovanejšiu high-tech časť automotive. „Preto môžeme hovoriť o raste výrobných plánov pre dôležitých hráčov na trhu,“ povedal pred časom HN. Tými sú v prípade závodu Fiat, Pegeuot-Citroën, Renault a Volkswagen. Podľa dohody s vládou musia Taliani do konca roka 2017 vytvoriť 617 nových pracovných miest. Kechnecká fabrika sa tak rozrastie na 1200 ľudí. Starosta Kechneca Jozef Konkoly potvrdil, že obec rokuje o ďalších investoroch. „Detaily, aby sme neohrozili projekty, nezverejňujeme,“ povedal.
Spomínajú daňové zákony
Konkoly uviedol, že od otvorenia zóny firmy v nej preinvestovali miliardu eur. „Firmy v parku dnes zamestnávajú 3500 ľudí, v širšom regióne však vytvorili nepriamo ďalších 10-tisíc pozícií,“ dodal. Park spravuje obec. Ročne na jeho prevádzku vynakladá 400-tisíc eur. Park obci zvýšil aj jej účtovný majetok. „V roku 1992 tvoril stotisíc eur, dnes poskočil na 62 miliónov,“ dodal. Starosta upozorňuje na legislatívne prekážky pri prevádzke parku. „Veľa firiem má sídlo v Bratislave. Dane teda idú tam, reálne náklady však vznikajú u nás,“ hovorí. Kechnec podľa neho takisto dopláca na svoju nízku nadmorskú výšku. „Pre koeficient, ktorý si vylobovali horské sídla, dostávame menej na daniach, hoci v tom ťažko nájsť logiku,“ dodal. Obec ročne na dani z nehnuteľností fabrík v parku vyzbiera 600-tisíc eur. Riaditeľ kechneckého závodu rakúskej strojárskej skupiny Kuenz Hynek Weiss úspech parku vysvetľuje stretnutím viacerých faktorov. „V dostatočnej kapacite tu boli prístupné všetky energetické médiá. Rovnako priestor na ďalšie rozširovanie. Weiss oceňuje splnený prísľub vybudovania diaľnice. „Ten už znel pri otváraní parku. Chýba už len jej napojenie na Miškolc. Pre firmy, ktoré robia biznis so západnou Európou, dopravná tepna vedie cez Maďarsko,“ dodal.