StoryEditor

Svetové fast foody pozerajú na náš trh. Pozrite sa, ktoré

12.02.2015, 23:00
Viaceré značky avizujú vstup na náš trh. Svetové mená to však na slovenskom trhu nebudú mať ľahké.

Majú pozície svetových hráčov na trhu s fastfoodmi, na Slovensku však prežívajú odlišné príbehy. McDonald´s, KFC a Burger King sú tri značky, ktoré skúsili ulahodiť slovenským chutiam, no každá z nich pochodila úplne inak. Aj to je dôkaz, že Slováci nie sú veľkými milovníkmi rýchleho občerstvenia. Napriek tomu sa už teraz o vstup na náš trh zaujímajú ďalšie zvučné mená rýchleho občerstvenia. „Slovensko je v tomto relatívne výnimkou. Fastfoody nie sú až také obľúbené, ako je zvykom v niektorých západných krajinách,“ vysvetľuje analytik spoločnosti Home Credit Michal Kozub.

Slovenské výnimky

„Fastfoodovú kultúru“ na Slovensku odštartoval príchod McDonald´s, ktorý svoju prvú prevádzku otvoril v roku 1995 v Banskej Bystrici. „Za ten čas sme našu sieť rozšírili spolu o 30 reštaurácií v dvanástich slovenských mestách,“ hovorí riaditeľka PR a komunikácie siete Zuzana Svobodová. A ako sa ukázalo, práve prvenstvo na trhu sa stalo pre McDonald´s rozhodujúce. To sa totiž nedá povedať o Burger Kingu, ktorý ponúka podobný sortiment, no cestu k slovenskému zákazníkovi si nikdy nenašiel. Prišiel neskôr a nepochodil.

Na jar 2010 s pompou otváral prvú predajňu v Eurovei, za krátky čas aj v žilinskom Auparku a bratislavskom Poluse. Avšak už na konci nasledujúceho roka ich všetky pekne pozatváral, najprv dočasne a potom aj definitívne. Rozdiel bol aj v tom, že kým McDonald´s si najprv otvoril vlastnú prevádzku, Burger King sa vo všetkom spoliehal na masterfranšízanta. Firme McDonald´s však vlani na Slovensku hrubé tržby medziročne vzrástli o 2,83 percenta.

Nie všetko vyjde

KFC, ktoré ponúka nemleté kuracie mäso, zase muselo počet svojich prevádzok u nás redukovať. Na náš trh prišlo v roku 2006 a odvtedy otvorilo šesť prevádzok. Momentálne ich má už iba päť. „Kríza v roku 2008 mierne spomalila náš rast, ale tržby opäť rastú a celkový vývoj má pozitívny, stúpajúci trend. Neustále hľadáme nové, lukratívne miesta,“ uvádza Lucia Tóthová, marketingová manažérka Queensway Restaurants Slovakia, ktorá u nás prevádzkuje koncept nielen KFC, ale aj Pizza Hut.

Pozitívnym príkladom vstupu na slovenský trh cez franšízu je zase sieť rýchleho občerstvenia Subway. Od roku 2009 otvorila 13 prevádzok, už čoskoro otvorí štrnástu. „V tomto roku pribudnú ďalšie reštaurácie Subway v rámci celého Slovenska,“ konštatuje zástupca značky pre Slovensko Matej Varga.

Nové koncepty na obzore

V súčasnosti sa o vstup na náš trh usilujú viaceré zahraničné značky. Ich úspech však závisí od mnohých faktorov a vôbec nie je zaručený. „Spravidla tu nemajú záujem v rámci svojej expanzie investovať, ale iba predať svoju licenciu ako masterfranšízu,“ vysvetľuje prezident Slovenskej franšízovej asociácie Jozef Šétaffy. Slovenský zákazník sa však doteraz fastfoodovému stravovaniu neoddal, tak ako je to v iných krajinách. „Ak sa pozrieme na to, koľko rôznych fastfoodov je bežne na trhu napríklad v Nemecku alebo Česku, je to podstatne väčšie číslo,“ hodnotí Michal Kozub. Napriek tomu, že na Slovensku je menšia konkurencia, prichádzajúce reťazce to nebudú mať vôbec ľahké. „Pre úspech je dôležité, aby nový hráč na trhu neočakával zázračné výsledky okamžite a aby bol ochotný investovať do reklamy a komunikácie,“ dodáva Michal Kozub.

01 - Modified: 2007-03-14 13:13:24 - Feat.: 0 - Title: Spor o kontrolu nad akciami Transpetrolu pokračuje
01 - Modified: 2022-04-23 04:40:25 - Feat.: - Title: Od kravy až po hotový hamburger. Islanďanov v Nitre ťahajú vpred stroje budúcnosti 02 - Modified: 2016-05-22 14:46:57 - Feat.: - Title: Fínsky fastfood otvoril prevádzku so saunou, je možné v nej jesť 03 - Modified: 2015-12-28 15:15:57 - Feat.: - Title: Vďaka hamburgerom sa stal mužom, ktorý doslova zmenil Spojené štáty 04 - Modified: 2016-02-12 09:43:57 - Feat.: - Title: Ruský komunista chce kvóty na jedlo. Chystá sa bojovať proti americkým fastfoodom 05 - Modified: 2015-07-24 22:06:35 - Feat.: - Title: Nekvalitné jedlo? Vždy to boli len mýty, tvrdí šéf česko-slovenského McDonald´s
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 11:29