„Naša firma je globálna a nakupuje suroviny pre svoje výrobné závody v rámci rôznych krajín, do výberových tendrov sa môžu zapojiť aj slovenskí producenti či už obalových materiálov alebo surovín,“ hovorí šéf PepsiCo na Slovensku Josef Neumann.
Pepsi-Cola je známa slovenským spotrebiteľom ešte z čias minulého režimu, keďže sa u nás vyrábala na licenciu. Pred svojím tradičným konkurentom – Coca-Colou – ste tak mali značný náskok. Neskôr ste ho však stratili. Čo sa stalo?
Prišli deväťdesiate roky, keď sa zmenilo prostredie a všetky firmy sa vrhli na stredoeurópsky a východoeurópsky trh. Nemyslím si, že keď niekto fungoval na danom trhu v 70. a 80. rokoch, bola to až taká obrovská výhoda. O úspechu či neúspechu značky rozhodovalo až to, akú stratégiu zvolili a akých ľudí získali v 90. rokoch. To, čo bolo predtým, bolo skôr iba o dostupnosti produktu. Produkt sa jednoducho stočil a bol v nejakej miere zastúpený. V tom čase sa však trhové podiely nemerali, ale keby sa tak stalo, možno by sme zistili, že podiel na vypitých limonádach tvoril jedno percento. V popredí boli totiž lokálne značky. Hovoriť, prečo sa z jedného percenta nestalo 40 percent, sa dá až v súvislosti s tým, ako si firma nastavila fungovanie v 90. rokoch.
Takže je na príčine práve voľba stratégie po zmene režimu?
V Cola-Cole boli jednoducho rýchlejší. Situácia sa však mení a dnes dosahujeme na Slovensku taký trhový podiel, aký sme nikdy historicky nedosahovali.
Aká je teda vaša pozícia dnes?
Výrazne lepšia, než aká bola pred dvomi rokmi. Naše trhové podiely sa zvýšili. Ešte stále nie sme tam, kde vidíme potenciál do budúcnosti, ale na tom, samozrejme, pracujeme. V súčasnosti sme trojka na trhu. Povedal by som, že sme relevantná trojka, nie ako to bolo pred dvomi rokmi. Na Slovensku máme trhový podiel okolo 15 percent a stále rastie. Čo sa týka sýt...
Zostáva vám 85% na dočítanie.