Večer vystúpite na košickej železničnej stanici. Odtiaľ chcete pokračovať do Humenného. No autobusy už nechodia a vlakový prípoj na vás nepočká. A tak máte postarané o nechcený nocľah v Košiciach. Takáto je dnes bežná prax na slovenských železniciach aj cestách. Cestujúcim by mal uľaviť nový vládny plán, ktorým sa má vyriešiť nadväznosť spojov. Prepojený má byť nielen súkromný a štátny dopravca na železniciach, ale aj autobusy.
Živelné partnerstvá
Dnes funguje synchronizácia autobusárov so železničiarmi iba individuálne. Buď sa dopravcov snažia spájať mestá, alebo sa dohodnú samotné spoločnosti. „V minulosti sme spolupracovali so Železničnou spoločnosťou Slovensko pri zmenách cestovných poriadkov. Výsledkom bolo zladenie cestovných poriadkov vlakov a autobusov,“ tvrdí generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku László Ivan.
Spájanie vlakov a autobusov
Na spájanie všetkých dopravcov bude po novom dohliadať špeciálna dopravná autorita. „Tá by mala objednávať výkony na jednotlivých územiach tak, aby neboli napríklad súbehy autobusov a vlakov,“ vysvetľuje Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Na to, kedy sa Slováci dočkajú prepojených spojov, ministerstvo dopravy neodpovedalo. Podľa zástupcu riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Pavla Kajánka by sa to dalo stihnúť aj za dva roky. V súčasnosti funguje takmer príkladne synchronizácia všetkých druhov dopravy a prestupov napríklad vo Švajčiarsku.