StoryEditor

Brecely pripúšťa návrat IC-čiek. Musí byť ale splnených niekoľko podmienok

05.05.2016, 00:00
IC-čká skončili od začiatku roka. Ak by za ne boli ochotní ľudia platiť, minister si vie predstaviť ich comeback.

Patrili k akémusi luxusu na slovenských železniciach. Boli rýchlejšie ako rýchliky, mali lepšie vagóny, ale aj vybavenie. Takéto prívlastky mali IC vlaky približne 22 rokov.

Od januára tohto roku napriek tomu skončili. Možno však nie natrvalo, ako sa ešte začiatkom tohto roka mohlo zdať. Ich návrat pripustil nový šéf ministerstva dopravy Roman Brecely v rozhovore pre Hospodárske noviny. „Ak nám to bude vychádzať, nevidím žiaden dôvod, aby sme sa nevrátili k znovuzavedeniu IC-čiek,“ povedal Brecely. 

Kým sa reálne IC vlaky vrátia, musí byť splnených niekoľko podmienok. V prvom rade bude ich budúcnosť závisieť od nastavenia biznis modelu. Ale tiež od toho, či bude naozaj o takýto typ cestovania záujem. Teda o rýchlejšiu cestu, vo vyššom štandarde, ale aj za vyššie ceny.

IC-čkami sa pritom v minulosti vozilo ročne približne 650-tisíc Slovákov. Cesta do Košíc bola nimi približne o hodinu kratšia ako v prípade rýchlikov. Teda namiesto šiestich hodín len približne päť.

Boli však odstrihnuté od štandardných dotácii ako rýchliky a nedokázali si na seba zarobiť. V preklade – len za rok 2014 vygenerovali stratu 1,2 milióna eur. Okrem toho mali na trati do Košíc od konca roku 2014 vážneho konkurenta – súkromný RegioJet, ktorý od svojho nástupu výrazne skresal ceny za lístok na východ.

Aj napriek všetkým týmto skúsenostiam si vedia okrem Brecelyho predstaviť návrat IC-čiek aj odborníci. Podľa bývalého šéfa Železničnej spoločnosti Slovensko Pavla Kravca dopyt po expresnom spojení Bratislavy a Košíc ešte stále je. Podľa neho to však nepôjde bez štátnej pomoci. „Poučenie z cenovej vojny máme. Keď IC vlaky nebudú dotované štátom, budú stratové, nie sú samofinancovateľné.“

Comeback IC-čiek by vak mohol teoreticky vyzerať aj inak. Aspoň na to upozorňuje zástupca riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Pavol Kajánek. Jednou z možností je napríklad hybrid medzi IC vlakom a rýchlikom, ktorý by stál vo viacerých mestách.

01 - Modified: 2024-05-09 19:57:05 - Feat.: - Title: Nikaragua zrušila zmluvu o výstavbe prieplavu medzi dvoma oceánmi 02 - Modified: 2024-05-09 10:42:17 - Feat.: - Title: Nový druh križovatky na Slovensku: Znižuje rýchlosť áut a zámerne ich obmedzuje​ 03 - Modified: 2024-05-06 11:50:00 - Feat.: - Title: Chorvátsko nasadilo bič na nezodpovedných vodičov. Nové radary netrestajú iba rýchlosť 04 - Modified: 2024-05-05 15:00:51 - Feat.: - Title: Na časti D2 za Kútmi smerom do Bratislavy bude prejazdný len jeden pruh 05 - Modified: 2024-05-02 22:00:00 - Feat.: - Title: Rysuje sa konečný účet za našu najdrahšiu diaľnicu. Každý kilometer tunela vyjde na 100 miliónov eur
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
16. máj 2024 05:35