StoryEditor

Konkurencia stláča ceny potravín

28.09.2004, 00:00
Národná banka Slovenska očakáva v nadchádzajúcich mesiacoch zlacnenie vybraných potravín. Vybrané potraviny sú podľa hovorcu NBS Igora Baráta tie, ktorých ceny po vstupe do Európskej únie, ale najmä v júli 2004, vzrástli. "Ide o mäso, mlieko a ovocie, predovšetkým banány. Práve pri cenách týchto potravín sa v ďalšom období očakáva cenový pokles," uviedol Barát.

"Pravdepodobne pristúpime ku korekcii cien niektorých potravín nadol v závislosti od trhu a budeme reagovať na základe dodávateľských cien," povedala za Ahold Retail Slovakia, prevádzkovateľa hypermarketov Hypernova na Slovensku, Diana Stanková.
"Nemôžeme predpokladať, ako sa bude vyvíjať trhové prostredie. Prispôsobujeme sa aktuálnej situácii tak, aby sme zaistili svojim zákazníkom najnižšie ceny na trhu, napríklad aj programom Trvalo nízka cena. V súčasnosti je doň zahrnutých už 3 000 výrobkov, ktorých ceny pravidelne monitorujeme a upravujeme tak, aby boli najnižšie na trhu," uviedla za Tesco Stores Oľga Hrnčiarová.
Dodala, že desať najpredávanejších potravinových položiek Tesco zaradilo do programu Istota najnižšej ceny. Ich ceny tiež monitoruje a upravuje tak, aby boli najnižšie v meste.
"My do cenových vojen nepôjdeme," povedal pre HN generálny riaditeľ Coop Jednota Slovensko Vladimír Švarc. Podľa neho nenastanú na trhu nijaké cenové zlomy, pohyb cien odhaduje najviac na päť percent. "Naše ceny sa odvíjajú od nákupných cien a plávajú podľa toho, ako trh klesá alebo stúpa," povedal Švarc. Poukázal na to, že ceny, ktoré sa výrazne zvýšili po vstupe do únie, v poslednom období už začali klesať. Pripustil však, že niektoré ceny bude Coop Jednota znižovať, najmä pri firemných značkách.
Podľa Švarca sa vplyv siete Lidl na slovenský trh potravín dlhodobejšie nebude prejavovať až tak dramaticky ako teraz pri vstupe, lebo zákazník nájde nízku cenu aj v iných obchodoch, ktoré navyše ponúkajú široký výber tovaru a kultúru predaja.
"Nedôjde k zásadnému zníženiu cien potravín v priemere, hoci konkurenčný boj, ktorý nabral turbulencie vstupom Lidlu, určite vyvinie tlak na zníženie cien, hlavne mäsa, mlieka a ovocia," povedal prezident Zväzu obchodu Pavol Konštiak. Dodal, že antimonopolný úrad v Nemecku prinútil Lidl predávať za nákupné ceny.
"Úrad pre hospodársku súťaž v Nemecku síce žiadal, aby Lidl predával za nákupné ceny, ale diskont ubránil svoju cenotvorbu argumentom, že predáva vlastnú značku," povedal zástupca agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský. Dodal, že v európskych krajinách napriek silným sieťam diskontov prežíva celá štruktúra obchodu od hypermarketov po malé súkromné predajne. Pripustil, že na Slovensku môže byť konkurenčné postavenie diskontnej siete silnejšie ako v západných krajinách vzhľadom na relatívne nízku kúpyschopnosť slovenského zákazníka.

Vývoj cien potravín (oproti predchádzajúcemu mesiacu v % )
január február marec apríl máj jún júl august
4,4 0,2 -0,4 -0,9 0,5 0,4 0,5 -0,9

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 08:09