StoryEditor

Do roku 2004 s novými daňovými zákonmi

26.03.2003, 23:00
Neprehľadnosť a komplikovanosť daňového práva je prvotnou príčinou daňovej reformy, s ktorou prichádza ministerstvo financií. Mala by prispieť k zlepšeniu podnikateľského prostredia, investičnej klímy a znížiť motiváciu na obchádzanie daňových zákonov. Má vytvoriť predpoklady na kompenzáciu dosahov na niektoré skupiny obyvateľstva. Tvorcovia reformy zdôrazňujú, že reforma sa bude uskutočňovať v kontexte ďalších spoločenských zmien, predovšetkým reformy sociálneho systému, dôchodkového zabezpečenia a zdravotníctva. Za hlavné zásady daňovej reformy sa pokladajú spravodlivosť, proporcionalita, neutrálnosť, vylúčenie duplicity zdanenia, jednoduchosť a účinnosť. Priame zdaňovanie má slúžiť výlučne fiškálnym cieľom, nie sociálnej, štrukturálnej, regionálnej politike. Daňové princípy sa majú realizovať bez ohľadu na záujmy, zámery a ciele parciálnych záujmových skupín. Potreby štátneho rozpočtu sa môžu premietnuť do sadzieb, ale nie do daňových princípov. Zmeny treba realizovať naraz a čo najskôr. Najskorší termín účinnosti zákonných úprav je 1. január 2004.
Opatrenia, ktoré sa navrhujú, sú v súlade so záväznými dokumentmi Európskej únie, smernicami EÚ pre dane a závermi prístupových rokovaní. Koncepcia vychádza z predpokladu, že najvhodnejšie je zdaňovať zisk, majetok a spotrebu. Uskutočňuje sa v súlade s Programovým vyhlásením vlády, kde sa vláda zaväzuje zvýšiť efektívnosť výberu daní a odvodov, obmedziť daňové úniky a presunúť ťažisko z priamych daní na nepriame. Prioritným zámerom je udržanie rozpočtovej stability a splnenie Maastrichtských kritérií do roku 2006.
Ministerstvo financií zvolilo radikálnu cestu jednotnej sadzby dane z príjmov, lebo pomalšie odstraňovanie progresivity zdanenia fyzických osôb a pomalšie znižovanie dane z príjmov právnických osôb by znamenalo vyššie fiškálne náklady. I pri tomto scenári by bolo potrebné zvyšovať DPH a spotrebné dane. Pritom podľa ministerstva by boli pozitívne efekty zníženia priamych daní nižšie a prejavili by sa v dlhšom čase. Pri postupnom znižovaní sadzieb by sa objavili negatívne vzory správania -- napríklad posúvanie ziskov do ďalších období s nižšou sadzbou dane.
Vplyvy daňovej reformy na štátny rozpočet v roku 2004 (mil. Sk)
Pozitívne
DPH + dane z príjmov 2 000
Daň z nehnuteľností 1 960
Spotrebné dane 7 770
Spolu 11 730
Negatívne
Trojdaň -1 500
Cestná daň -755
Miestny poplatok z predaja alkoholu a tabaku -430
Dane spolu spolu -2 685
Aktívna politika (presun z NÚP -4 500
Odškodnenie dôchodcov -3 892
Spolu -11 077
Saldo pozitív a negatív 653
Zdroj: MF SR
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. máj 2024 05:12