Ministerstvo dopravy sľubuje ľuďom ďalší z plejády elektronických systémov. Tentoraz ide o aplikáciu, ktorá má ukazovať, kde sú zápchy či výluky vlakov. Za systém dal štát sedemnásť miliónov a hoci ho mal rezort prezentovať ešte na prelome júna a júla, nakoniec ho začne sprístupňovať až na jeseň. Celý projekt má háčik. Nepáči sa českej firme, ktorú exminister Ján Počiatek vylúčil zo súťaže. Jej zástupcovia tvrdia, že podobný projekt robili v Česku za tretinu sumy.
Spoločnosť Vars, ktorá sa venuje riešeniu inteligentných dopravných systémov podala kvôli veci žalobu na Úrad pre verejné obstarávanie. Úrad v piatok informoval, že žalobu súd zamietol. Vars teraz zvažuje ďalšie právne kroky. „Súd sme prehrali. Myslíme si, že kvalifikačné predpoklady sme naplnili a že nás vylúčili neoprávnene. Ponúkali sme, že to stihneme za šesť mesiacov,“ povedal generálny riaditeľ firmy Tomáš Miniberger. Rezort dopravy tvrdí, že systém sa buduje už desať mesiacov, no zmluvu so Slovak Telekomom, ktorý zákazku dostal, má štát už od januára minulého roku. V zmluve sa spomínajú prevádzkové náklady navyše, a to až do výšky takmer piatich miliónov eur. Miniberger tvrdí, že Vars dodal podobný systém do Česka, kde tamojšiu vládu vyšiel na sumu pod päť miliónov eur. „Všeobecne si myslím, že pokiaľ sa implementuje systém na sieť, ktorá má polovičný rozsah, že by cena nemala byť trojnásobná,“ krúti hlavou Miniberger. Dodal, že niektorým požiadavkám vtedy ešte Počiatkovho rezortu nerozumie. Systém mal podľa neho obsahovať napríklad ústredňu, ktorá by dokázala rozpoznať reč a vyhodnotiť, čo volajúci chce. Miniberger to v čase smartfónov považuje za zbytočnosť.
Načo nám to bude
Národný systém dopravných informácií má poskytovať verejnosti údaje o tom, kde sú rozkopané cesty, zápchy, ale obsahovať by mal aj informácie o autobusoch, výlukách vlakov či cestovné poriadky. Očakávať môžeme webový portál aj mobilnú aplikáciu. Ťažiskom projektu zostanú zrejme cesty. Dopravný analytik Jozef Drahovský hovorí, že o systéme sa hovorí už bezmála desať rokov. „Systém mal mapovať cestnú sieť a mať senzory na dôležitých cestách a križovatkách. Na základe toho by rozpoznal, kde sa stojí. Výsledkom mali byť informácie do navigácií do áut. Navigačné systémy by tak mohli presmerovať vodičov, kedy majú vyjsť z diaľnice a podobne,“ povedal Drahovský s tým, že v zahraničí to bežne takto funguje.
Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká napísala, že samotný systém je už pripravený. Aktuálne vraj zbiera dáta od poskytovateľov. Tými by mali byť inštitúcie ako NDS, Slovenská správa ciest, štátne železnice, polícia, SHMÚ a dokonca aj verejnoprávna rádiotelevízia.
Dáta od operátora
Ako sa však bude štátny systém líšiť od podobných aplikácií, ktoré sú na trhu už dlho? Ministerstvo dopravy tvrdí, že hlavný rozdiel by mal byť v tom, že Waze či Google Maps informujú o zápchach, až keď sú už úseky neprejazdné. Štát bude ľudí varovať dopredu, lebo má informácie, kedy sa čo opravuje. Informácie doplní o údaje zo SIM kariet Slovak Telekomu. Na základe ich pohybu odsleduje plynulosť dopravy. Operátor sľubuje, že konkrétnych občanov špehovať nebude. „Všetky dáta sú pri vstupe do systému anonymizované, čiže nie je uchovávaný žiaden identifikátor, ktorý by umožňoval spätné priradenie k osobe účastníka,“ napísal hovorca Telekomu Martin Vidan. Kariet iných operátorov sa zber dát týkať nebude.
Ako sú zapojené jednotlivé zložky?
Národná diaľničná spoločnosť, hovorkyňa Michaela Michalová: Dáta sa do tohto systému poskytujú na základe zákona o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave. NDS prispieva napríklad vybranými údajmi z meteozariadení, obrazom z vybraných kamier, dátami ohľadne dopravných intenzít, ako aj aktuálnymi informáciami o obmedzení a výlukách na cestách.
RTVS, PR manažér Juraj Kadáš: Poskytujeme systému dáta z dopravného spravodajstva Zelená vlna RTVS, ktoré tvoria naši poslucháči a používatelia mobilnej aplikácie Zelená vlna. Okrem toho budeme od systému preberať aj dopravné informácie, ktoré nám dodá vo vizuálnej animácii, vhodnej napríklad pre televízne spravodajské relácie.
Železnice Slovenskej republiky, hovorkyňa Martina Pavliková: V rámci uvedeného projektu sú pre verejnosť žiadané predovšetkým informácie o železničnej sieti ŽSR, o plánovaných železničných výlukách, aktuálnej polohe vlakov a podobne. Niektoré z produktov však ŽSR už niekoľko rokov poskytujú na svojej webovej stránke.
*Železničná spoločnosť Slovensko ako dopravca ešte v systéme nie je.