Automobilka, výrobaPeter Mayer
StoryEditor

Prievidza dostane veľkú investíciu. Nemci minú 50 miliónov eur

19.08.2016, 00:00
Autor:
kekkek

Tisíc nových pracovných miest a desiatky miliónov eur. Tak vyzerá nová investícia, ktorú v Prievidzi realizuje nemecký dodávateľ kompfonentov pre automobilky. V metropole Hornej Nitry bude firma Borse vyrábať zdvíhače okien a zadných dverí pre Jaguar, BMW, Volvo, Ford či Volkswagen.

Podľa plánov spoločnosti by sa s výrobou malo začať od budúceho roka. „Prvé komponenty a prototypy vyrobené v Prievidzi sme však už poslali do Volkswagenu. Určené boli pre nové Passaty CC,“ hovorí konateľ spoločnosti Brose Axel Mallener.

Ešte na začiatku roka stála na mieste závodu len zelená lúka. Dnes robotníci dokončujú prvú fázu investície. Keď bude komplex dokončený, vedenie firmy od neho očakáva polmiliardové obraty.

Brose plánuje v Prievidzi preinvestovať celkovo vyše 50 miliónov eur. Pomôže mu v tom štát, ktorý firme prisľúbil podporu v hodnote 12,5 milióna eur. Ešte tento rok chystá dodávateľ zamestnať približne 180 ľudí – a postupne budú pribúdať ďalší. Tisícku pracovníkov by spoločnosť mohla zamestnávať v roku 2019.

Spoločnosť Brose plánuje v Prievidzi vyrábať zdvíhače okien spolu s ich motormi, ako aj zdvíhače zadných dverí – kufrov. Tie budú používať Volkswageny spolu so svojimi koncernovými značkami Škoda, Audi, Porsche a Seat, ale aj BMW, Volvo, Ford, Jaguar Land Rover, ktorý prichádza na Slovensko.

Záchranné koleso regiónu
Brose už pôsobí na Slovensku 14 rokov v Lozorne, približne 20 kilometrov od Bratislavy, kde zamestnáva 400 ľudí. Fabrika v Prievidzi má však pre spoločnosť celkom iný význam. „V Lozorne sme v podnájme. Tu budeme pracovať vo vlastnom,“ opisuje základný rozdiel Axel Mallener. Výroba zdvíhačov okien a dverových systémov v Lozorne bude pokračovať. Dodávateľ pre svoje prvé slovenské pôsobisko dokonca pripravuje nové projekty.

Okres Prievidza patrí so svojou nezamestnanosťou medzi najhoršie v okolí. Bez práce je v ňom vyše deväť percent obyvateľov, kým napríklad v susednom okrese Bánovce nad Bebravou je nezamestnanosť na úrovni 6,5 percenta. V okresoch Ilava a Trenčín dokonca pod hranicou šiestich percent.

Firmy napriek lokalite uprostred Slovenska odstrašuje miestna infraštruktúra. „Apelujeme a rokujeme spoločne s vládou, aby regiónu pomohla,“ tvrdí Axel Mallener. Spoločnosť už dala v blízkosti závodu vybudovať most, aby doprava nezaťažovala obyvateľov v obci Opatovce nad Nitrou. Podporiť sumou okolo 1,2 milióna eur sa chystá aj tunajšie letisko.

Po investícii automobilového dodávateľa sa v regióne očakáva aj príchod ďalších investorov, subdodávateľov či rozširovanie výroby a naberanie nových ľudí už v oblasti pôsobiacich firmách. Jednou z prvých, ktorá takýto krok plánuje, je firma Rübig. Tá sa v priemyselnom parku pri Prievidzi objavila ako prvá. „So spoločnosťou Brose rokujeme. Ak budeme pre nich vyrábať, určite budeme rozširovať aj personál,“ tvrdí riaditeľ pobočky Rübig Slovensko Jaroslav Sklenár.

Bez obáv
Súčasťou slovenského automobilového priemyslu je aj problém s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily. Obzvlášť v čase, keď dve z troch našich automobiliek pripravujú veľké investície, ktoré majú zamestnať stovky ľudí. Do Nitry prichádza Jaguar Land Rover, ktorý so svojimi dodávateľmi vytvorí približne 15-tisíc ďalších pracovných miest.

Už dnes 90 percent automobilových dodávateľov hlási, že nemôžu nájsť vhodných zamestnancov. Zhruba 40 percent dokonca tvrdí, že kvôli tomu prichádzajú o zákazky. Axel Mallener sa však problému neobáva. „Verím, že ľudia sa sem vrátia naspäť, lebo sa im to oplatí viac, ako platiť vysoké nájomné niekde inde,“ tvrdí.

Presnú výšku platov prezradiť nechcel, hovorí však o nadštandarde. „Teší ma, keď sa tu snažia získať prácu aj ľudia z iných firiem. Je to dobrá vizitka,“ pokračuje Axel Mallener. V súčasnosti sa o prácu v prievidzskom závode uchádza už okolo 3 500 ľudí. Spoločnosť si ich chce školiť sama. Taktiež sa zapojí do duálneho vzdelávania s miestnymi školami.

Axel Mallener chce vybudovať rodinnú firmu. „Nebudete vedieť, kto je tu inžinier a kto z výroby. Obaja sa budú zo svojich pracovísk vidieť,“ hovorí. Zamestnanci by sa mali stretávať aj počas prestávok. K dispozícii budú mať priamo v areáli posilňovňu i škôlku, kde môžu nechať svoje deti, kým budú pracovať.

Investícia v číslach:
Hodnota investície: 50,1 milióna eur
Pomoc od štátu: 12,5 milióna eur
Počet vytvorených pracovných miest: 1000 + ďalšie firmy
Plánovaný obrat závodu: 500 000 000 eur

01 - Modified: 2024-10-04 22:00:00 - Feat.: - Title: Sankcie za emisie uškodia všetkým, varuje šéf Škody. Elroq otestuje záujem o elektro 02 - Modified: 2024-10-03 13:16:40 - Feat.: - Title: Slovinský veľvyslanec pre HN: Petra Vlhová je už skoro ako naša. Keď preteká v Maribore, Slovinci jej fandia 03 - Modified: 2024-10-02 22:03:10 - Feat.: - Title: Skúsený diplomat dokáže zázraky. Presvedčili sme sa o tom na vlastnej koži v Uzbekistane, tvrdí šéf OFZ 04 - Modified: 2024-09-30 14:45:27 - Feat.: - Title: Fico: Juhokórejské firmy prinesú na Slovensko ďalšie investície. Môžu pomôcť aj pri rozvoji Hornej Nitry 05 - Modified: 2024-10-04 12:36:23 - Feat.: - Title: Zistenie HN: Budúcnosť oravských hutníkov sa bude písať v Uzbekistane. V hre je stále aj Afrika
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. október 2024 12:24