Ešte pred niekoľkými rokmi sa jej názov spomínal vždy v jednej vete s Moskvou. Práve Ruské železnice sa mali postarať o vybudovanie širokorozchodnej trate, ktorá povedie z východu Slovenska cez celú krajinu až do Viedne. Vďaka tomu mal tovar z Ruska a ďalších východných krajín pohodlne prúdiť na Západ.
Dnes je všetko inak. Hlavný obchodný koridor z Ázie do Európy chce postaviť Čína v rámci svojho 40-miliardového projektu novej Hodvábnej cesty. A hoci trasa našu krajinu pre krízu na Ukrajine zatiaľ obchádza severnou vetvou cez Poľsko, východniarom dáva prácu už teraz.
Kechnecká fabrika rakúskeho lídra na trhu kontajnerových žeriavov v Európe a Severnej Amerike Hans Künz GmbH totiž dodala zoskupeniu Eurotransit-KTC dva žeriavy. Tie prekladajú tovar v nákladnom termináli kazašského železničného uzla Altynkol pri čínskych hraniciach. „Dodávky súvisia s projektom Hodvábnej cesty. Buduje sa tam prekladisko tovarov z normálneho rozchodu koľajníc v Číne na ruskú širokorozchodnú železnicu,“ hovorí pre HN konateľ a riaditeľ spoločnosti Kuenz-SK Hynek Weiss.
Ak sa navyše podarí konflikt u našich východných susedov v krátkej dobe uzavrieť, trasa Hodvábnej cesty by sa mohla vrátiť na Slovensko. Kľúčovú úlohu by v preklade z ruskej širokorozchodnej na európsku železnicu mali zohrávať terminály v Košiciach a v Čiernej nad Tisou.
InfografikaHN
StoryEditor
Ruský projekt zlyhal, na východe Slovenska budú stavať Číňania
Megaprojekt Číňanov zamestnáva ľudí v Kechneci. V hre sú ďalšie stovky pracovných miest.