Akcionári sa preto včera rozhodovali, či ho zlikvidujú alebo zachránia. Pomocnú ruku mu na krátke obdobie sľúbil štát, odborníci sa však zhodujú, že je to len predlžovanie agónie.
„Traja akcionári sa vo svetle nových okolností rozhodli, že vypustia z rokovania valného zhromaždenia body o likvidácii piešťanského letiska a určenia likvidátora. Štát by mohol pomôcť tranžou 160-tisíc, čo by poskytlo zdroje zhruba na tri mesiace života, pretože zhruba 51-tisíc potrebuje letisko na krytie základných nákladov každý mesiac,“ povedal jeden zo štatutárov letiska Juraj Štaffa. Letisko sa nateraz topí v dlhoch, ktoré predstavovali ku koncu roka 1,7 milióna eur. Trnavská župa, ktorá má v letisku skoro 60-percentný podiel, ho preto chcela zrušiť. Proti likvidácii sa však postavili miestni, ktorí vyzbierali za jeho ponechanie skoro sedemtisíc podpisov. To je skoro desaťkrát vyšší počet ľudí, aký letisko odviezlo doposiaľ za tento rok.
Rezort dopravy sa nakoniec včera rozhodol, že letisku ešte na chvíľu pomôže, no má to háčik. Letisko si musí vyrovnať staré podlžnosti. „Je tam vratka, ministerstvu sa musí vrátiť 21-tisíc, aby mohlo poskytnúť dotáciu. Keby sa našla osoba, ktorá by to požičala, lebo letisko tieto peniaze nemá, do troch týždňov by mohlo ministerstvo uvoľniť prostriedky,“ hovorí Štaffa. Túto možnosť vidí reálne, požičať by podľa neho možno mohol aj sám trnavský župan a predseda predstavenstva letiska Tibor Mikuš. Odborníci si myslia, že peniaze na tri mesiace nie sú riešenie. „Ministerstvo tým, že nemá stratégiu, má strach rozhodnúť. Dotácia znamená, že sa vykryjú platy a prevádzkové náklady, to neznamená, že sa tam začne lietať. Sú to vyhodené peniaze,“ povedal odborník na leteckú dopravu Ľubomír Krupár.
Investor záchranca
Mikuš včera na brífingu zároveň uviedol, že letisku sa ozval potenciálny strategický partner. Má ísť o spoločnosť Katex Technical Finans so sídlom v Piešťanoch. Čomu sa firma venuje, nie je jasné. Ak do letiska vstúpi, bude to najskôr v máji 2017. „Investormi by mali byť slovenské aerokluby alebo firmy, ktoré majú skúsenosti s leteckou dopravou, takže aerotaxi alebo výcvik pilotov,“ povedal Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.
Potenciál letiska
Piešťany si pôvodne mysleli, že budú fungovať ako záložné letisko pre Bratislavu. Blízkosť sa nakoniec ukázala ako nevýhoda. „Tým, že sa vojaci odsťahovali z Piešťan, bolo jasné, že Piešťany, ktoré sú 80 kilometrov od Bratislavy, nemajú šancu konkurovať. Keby Bratislava bola v pozícii preťaženej Viedne, mali by šancu. Bratislava však nie je ani sčasti taká preťažená,“ vysvetlil Ľubomír Krupár. Nerozbehla sa ani sľubovaná linka do Berlína, príjmy tvorila nákladná preprava a športové kluby. Isté je to, že bez partnera letisko neprežije. Ondrej Matej si však nevie predstaviť, že by bez reštrukturalizácie alebo odpísania dlhu mal niekto o Piešťany záujem. Investor by potreboval daňové úľavy, riešením by mohlo podľa neho byť aj zrušenie akciovej spoločnosti a prechod na neziskovku.