Pri vyšetrovaní emisného škandálu nemeckej automobilky Volkswagen v Spojených štátoch bol zatknutý prvý manažér, bývalý šéf amerického oddelenia firmy pre dodržiavanie regulačných predpisov Oliver Schmidt. Vyšetrovatelia ho obvinili zo sprisahania s cieľom podvodu na USA. O zatknutí informoval denník The New York Times s odvolaním sa na dva informované zdroje.
Schmidt bol podľa zdrojov denníka zatknutý v sobotu na Floride a v pondelok má byť obžalovaný pred súdom v Detroite. Úrady jeho zatknutie zatiaľ nepotvrdili. Schmidt viedol oddelenie Volkswagenu pre plnenie regulácií od roku 2014 do marca 2015.
Žaloby, ktoré na Schmidta podali prokuratúry štátov New York a Massachusetts, manažéra obviňujú z podielu na snahách Volkswagenu zakrývať manipuláciu s emisiami pred regulačnými orgánmi.
Schmidt a ďalší činitelia firmy podľa žaloby od roku 2014 opakovane zdôvodňovali vysoké reálne emisie nových vozidiel firmy nepravdivými technickými príčinami. Až o rok neskôr Schmidt priznal existenciu softvéru, ktorý Volkswagenu umožňoval pri testoch maskovať reálne emisie.
Doteraz jediným obvineným pracovníkom Volkswagenu v USA kvôli škandálu okolo falšovania emisných testov bol inžinier James Liang, ktorý sa vlani priznal k sprisahania a teraz čaká na rozsudok.
Liang mal podľa žaloby spolu s ďalšími inžiniermi za úlohu navrhnúť nové naftové motory pre americký trh, ktoré by vyhovovali sprísneným normám pre emisie oxidov dusíka, keď sa im ale nepodarilo vyvinúť motor, ktorý by zároveň spĺňal požiadavky zákazníkov na výkon, rozhodli sa vytvoriť softvér, ktorý pri testoch skrýva nadlimitné emisie.
Volkswagen bude musieť v rámci dohody o civilnom urovnaní sporov v USA v dôsledku škandálu zaplatiť asi 16 miliárd dolárov (približne 15,2 miliardy eur). Zdroje agentúry Reuters minulý týždeň oznámili, že Volkswagen sa v rokovaní s ministerstvom spravodlivosti USA blíži k dohode o urovnaní trestného vyšetrovania tejto aféry.
Americká agentúra pre ochranu životného prostredia predvlani v septembri Volkswagen obvinila, že do vozidiel s naftovými motormi inštaloval softvér, ktorý pri testovaní emisií umožňuje skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka. Po celom svete sa škandál týka približne 11 miliónov naftových automobilov.