Za kartelovú dohodu pri obchodovaní s použitými autobatériami udelila Európska komisia (EK) trom firmám pokuty vo výške 68 miliónov eur. Súčasťou kartelu bola aj štvrtá firma Johnson Controls, ktorá sa pokute vyhla vďaka tomu, že EK o existencii dohody informovala.
V rokoch 2009-2012 sa belgická firma Campine, britská Eco-Bat Technologies, francúzsky Recylex a firma Johnson Controls dohodli na výkupných cenách autobatérií vo Francúzsku, Nemecku, Belgicku a Holandsku.
Získavali olovo
Z batérií získavali recykláciou najmä olovo, ktoré potom predávali. Kartelová dohoda v tomto prípade najviac uškodila menším a stredným firmám, ktoré sa venovali zberu a ďalšiemu predaju použitých akumulátorov.
"Dobre fungujúce trhy nám môžu pomôcť znížiť objem odpadu a podporiť obehovú ekonomiku. Preto nemôžeme tolerovať správanie, ktoré narúša hospodársku súťaž. Tieto štyri firmy sa tajne dohodli, aby maximalizovali svoje zisky z recyklovania použitých batérií, čím potlačili konkurenciu v tejto dôležitej časti recyklačného reťazca," vyhlásila dnes eurokomisárka pre hospodársku súťaž Margrethe Vestager.
Vedeli, že konajú protiprávne
Na kartelovej dohode sa štyri firmy dohadovali telefonicky, elektronicky aj osobne. Podľa EK si boli vedomé, že konajú protiprávne a pri komunikácii používali aj rôzne krycie názvy, aby sa vyhli odhaleniu predmetu ich rozhovorov.
Firma Eco-Bat dostala pokutu takmer 33 miliónov eur, Recylex takmer 27 miliónov a Campine viac ako osem miliónov eur. Firme Johnson Controls hrozila pokuta vo výške 38 miliónov, ale vyhla sa jej vďaka tomu, že EK informovala o uzavretej kartelovej dohode.
Batérie z automobilov patria k najviac recyklovaným výrobkom. V EÚ je ich recyklovaných až 99 percent, čo je približne 58 miliónov autobatérií ročne. EK sa snaží znižovať objem odpadu aj podporovaním recyklácie.