Ak zužitkujeme skúsenosti, ktoré sme sa naučili pri tvorbe Angry Birds, máme slušnú šancu na úspech, hovorí Vesterbacka.
Kedy ste sa naposledy hrali Angry Birds?
Momentálne som dosť zaneprázdnený novými projektmi. Aj napriek tomu sa často pristihnem, že si hru pri cestovaní v rámci oddychu zapnem.
Ako ste prišli na hlavný motív hry? Prečo sú ústrednými postavami nahnevaní vtáci a zlé prasiatka?
Bol to nápad nášho herného dizajnéra v spoločnosti Rovio. To on prišiel s hlavnými postavami i s celým herným prostredím, o ktorom sme usúdili, že bude pre hráčov prijateľné a dostatočne zaujímavé.
Ako veľmi sa líšil herný prototyp od finálnej verzie?
Prvá verzia Angry Birds bola veľmi podobná dnešnej. Hru sme, samozrejme, vyvíjali 13 rokov. Prvá verzia bola napísaná pre Nokiu N900, ktorá bola na trhu prakticky prvým smartfónom ešte predtým, než prišiel iPhone či Android. Následne sme v decembri v roku 2009 napísali hru aj pre iPhone a zakrátko obletela celý svet. Vôbec sa to nezdá, ale už je to viac než sedem rokov.
Ako vyzerali začiatky hry?
V roku 2003 prinieslo Rovio súťaž, do ktorej sa mohli prihlásiť tvorcovia hier. Ja som dohliadal na celý priebeh. Jednou zo súťažných videohier bola aj hra Angry Birds. Jej tvorcovia sa umiestnili na prvom mieste. Keď vyhrali, spýtali sa ma, čo by mali robiť ďalej. Povedal som im, že je očividné, ako veľmi milujú svoju prácu, čím bolo tvorenie hier. Tak som im povedal, poďme tvoriť. Práve toto je v živote to najdôležitejšie. Robiť to, čo máme radi, popritom sa učiť a zdokonaľovať, aby sme mohli byť lepší. Mnohí si myslia, že to automaticky znamená, že sa musíte pri tom oberať o zábavu a relax. Tieto činnosti sa však dajú spojiť.
Očakávali ste, že sa hra Angry Birds zakrátko rozšíri do celého sveta a stane sa doslova fenoménom?
Takéto veci sa nedajú očakávať. Nám sa podarilo preraziť. Rozhodli sme sa, že budeme našu prácu pri vývoji hier brať vážne a rovnakú dôležitosť budeme prikladať aj marketingu. Práve táto kombinácia bola kľúčom k nášmu úspechu. V našom tíme sme mali veľmi dobrý mix ľudí. Stretli sa skvelí webdizajnéri, tvorcovia charakterov postáv, ľudia v marketingu. To bol práve dôvod, prečo sa táto hra stala takou významnou. Proste sme sa nebáli robiť veľké veci. Aj preto sme sa rozhodli investovať do výroby množstva druhov hračiek, oblečenia či dokonca do filmu, ktoré priniesli spoločnosti nemalé zisky.
Angry Birds mala množstvo verzií. Ktorá bola podľa vás u fanúšikov najúspešnejšia a ktorú ste si najviac obľúbili vy?
Je ťažké povedať, ktorá bola mojou najobľúbenejšou, pretože všetky mali svoje kúzlo, ktorým dokázali hráča vtiahnuť do deja. Najobľúbenejšia verzia našich hráčov bola zrejme Angry Birds Space, Angry Birds Rio a Angry Birds Stella. Ja som mal rád všetky, pretože boli zábavné a človek sa s nimi nenudil.
V roku 2016 predstavilo Rovio aj animovaný film Angry Birds. Ako sa vám páčil?
Myslím si, že bol veľmi dobrý. Rýchlo sa ujal a stal sa v kinách jednotkou v päťdesiatich dvoch krajinách. Film zaznamenal veľký úspech v Amerike, Číne i Rusku, proste všade. Aj napriek tomu, že bol film veľmi úspešný, porovnávať ho s úspechom hry nemôžeme. Film u divákov zabodoval, no hra bola jednou z najúspešnejších na celom svete v celej histórii, čo film nebol ani zďaleka. Podľa toho, čo viem, sa ľuďom veľmi páčili charaktery postáv, príbeh i celé spracovanie.
Budú aj ďalšie pokračovania filmu?
To uvidíme, necháme sa prekvapiť.
Spoločnosti Rovio, ktorá stojí za hrou Angry Birds, sa v minulosti darilo. V roku 2012 zaznamenala prevádzkový zisk v hodnote 77 miliónov eur. V roku 2015 však mala prevádzkovú stratu na úrovni 13 miliónov eur. Aký je stav spoločnosti teraz?
Keďže som zo spoločnosti Rovio v júni minulého roku odišiel, nerád by som sa k tomu vyjadroval. Myslím si, že spoločnosti sa darí veľmi dobre. Na jeseň dosiahla dobré výsledky. Preto si myslím, že sa nie je prečo znepokojovať.
Má typ hier ako Angry Birds potenciál aj v budúcnosti?
Myslím si, že v hernom biznise je naozaj veľa príležitostí presadiť sa. Áno, aj s takýmto druhom hier. Stačí sa pozrieť na minulý rok, keď svet pobláznila hra Pokémon Go. To je ukážkový príklad, že je tu množstvo príležitostí pre inovácie a nové nápady. To práve robíme aj my v projekte Lightneer. Budujeme nové hry, celé série hier, budujeme nové svety a vytvárame produkt pre zákazníka, ktorý na trhu doposiaľ chýba. Mnohé z hier aj neznámych vývojárov môžu dopadnúť rovnako ako Pokémon Go či Angry Birds. No myslím si, že najväčšie príležitosti v hernom biznise majú práve veľké značky.
Aké sú vaše plány do budúcnosti?
Chceme sa sústrediť na niečo medzi hraním a učením zároveň. Naša nová spoločnosť má veľkú príležitosť. Nikto doposiaľ nepokryl tento segment dostatočne. Ak zužitkujeme skúsenosti, ktoré sme sa naučili pri tvorbe Angry Birds, ako vybudovať „Big character Franchises“, máme slušnú šancu na úspech. Zábavné náučné hry môžu byť aj revolúciou vo vzdelávacom systéme. Prvotné spätné väzby, ktoré máme napríklad z Filipín, sú veľmi dobré, ale až čas ukáže, či sme sa vybrali správnym smerom alebo nie.
Aj to je dôvod, prečo ste dnes na Slovensku?
Dá sa to tak povedať. Momentálne pracujem na projektoch Fun Academy a Lightneer. Uvedomujeme si, že študentov môžeme osloviť v rôznych témach práve prostredníctvom hier. Edukačné hry, ktoré momentálne vyvíjame, vás dokážu zaujať a zároveň sa učíte nové veci, či už o vesmíre, chémii alebo o prírodovede. V hrách, na ktorých momentálne pracujeme, sa ľudia môžu učiť, ako vybudovať chemické prvky či objavovať nové poznatky o vesmíre. Sami sme videli, že množstvo učiteľov zahrnulo do svojej výučby aj hru Angry Birds, aby žiakom zábavnou formou vysvetlili, ako funguje fyzika, trajektória či gravitácia.
Takže stará známa škola hrou.
Prakticky nezáleží na tom, akú hru hráte. Podstatou je učiť sa nové veci a to, aby to bolo zábavnou formou. Na Slovensku pozorujeme podobný jav ako vo Fínsku. Ľudia sa učia angličtinu prostredníctvom videohier. Aj to je dôvod, prečo chlapci vo Fínsku vedia lepšie po anglicky ako dievčatá, pretože hrajú viac hier, ktoré sú v angličtine. Nie je to však kvôli tomu, že by sa chlapci rozhodli zdokonaľovať svoju angličtinu. Prosto sa ju učia, kým sa zabávajú. Presne to chceme dosiahnuť aj my – hrami, ktoré budú hráčovi približovať chémiu, fyziku, prírodovedu či matematiku. Silu hier mám možnosť pozorovať aj na svojom 13-ročnom synovi. Bežne hrá online hry a komunikuje s hráčmi z celého sveta prostredníctvom angličtiny, v ktorej sa aj vďaka hraniu zdokonaľuje.
V roku 2011 ste boli podľa časopisu Time v rebríčku najvplyvnejších sto ľudí na celej planéte. Cítite sa tak?
Bola to pre mňa zaujímavá skúsenosť. Ak sa pozriem na to, čo som dokázal v posledných rokoch, je príjemné ocitnúť sa v takomto prestížnom rebríčku. Ale snažím sa zachovať si svoju pravú tvár. Počas svojej kariéry som sa stretol s mnohými, či už prezidentmi, premiérmi alebo vplyvnými ľuďmi, ale na sebe som mal vždy túto červenú mikinu s motívom Angry Birds.
Kto je Peter Vesterbacka
Fínsky podnikateľ, investor a vizionár vo vzdelávaní. V spoločnosti Rovio, ktorá stála za populárnou hrou Angry Birds, pôsobil ako marketingový guru. Jedným z jeho projektov je aj úspešný neziskový projekt Mobile Monday, ktorý pôsobí v Silicon Valley. Jeho úlohou je spájať ľudí s nápadmi a tým najlepším aj pomáha s ich realizáciou. V súčasnosti pôsobí ako spoluzakladateľ a marketingový stratég v spoločnostiach Fun Academy a Lightneer, ktoré sa do vzdelávacieho systému snažia implementovať učenie i zábavu.