StoryEditor

Vojna o Prešov je za nami, vyhlásil Kažimír. Prekreslený obchvat má ušetriť milióny

15.02.2017, 12:23
Autor:
TASRTASR

Minister financií Peter Kažimír (Smer-SD) sa dohodol s ministrom dopravy Árpádom Érsekom (Most-Híd) na úprave projektu severného obchvatu Prešova. Avizoval to Kažimír po dnešnom rokovaní vlády. "Môžem ubezpečiť hlavne prešovskú verejnosť, že trojdňová vojna o Prešov je za nami," uviedol.

Tím rezortu financií Hodnota za peniaze pred časom vyčíslil, že pri inom riešení by sa na dopravných projektoch v Prešove dalo ušetriť aj 400 miliónov eur. Ministerstvo dopravy však tvrdí, že takúto analýzu treba robiť na začiatku prípravy projektu, nie v jeho finálnej fáze. Úplná zmena by teraz výrazne posunula riešenie dopravnej situácie v tomto meste.

Za realistické kompromisné riešenie označili ešte v utorok (14.2.) analytici Inštitútu finančnej politiky (IFP) pri Ministerstve financií (MF) SR postaviť severný obchvat mesta v upravenej trase s jedným tunelom v polovičnom profile. To by podľa nich prinieslo nižšie náklady o 220 miliónov eur. Kým južný obchvat je už vytendrovaný a tesne pred podpisom zmluvy, pri severnom obchvate ešte nebola vyhlásená súťaž.

Kažimír podľa vlastných slov nemá s Érsekom žiadny osobný spor. "Vec je v rovine hľadania správneho riešenia. Projekt Hodnota za peniaze nerieši problém najnižšej ceny. Hľadá odpoveď optimálneho riešenia za optimálnu cenu. Ak hľadáme odpoveď na to, čo je optimálne riešenie, v danom prípade ide o riešenie dopravnej situácie v Prešove, aby Prešovčania nestáli v zápchach a aby sme to vedeli vyriešiť za čo najlepších cenových podmienok," zhodnotil aktuálnu diskusiu o obchvate Prešova minister financií.

Projektanti tejto stavby podľa neho v minulosti "nakreslili" také riešenie, ktoré nie je ideálne z pohľadu zníženia tlaku na prešovskú dopravu. "Celé to nedorozumenie je podľa nás založené na starom dopravnom prieskume, ktorý hovoril o tom, že 50 percent prešovskej dopravy je založených na tranzite. Nový dopravný prieskum hovorí o tom, že len 25 percent je založených na tranzite. Preto to pôvodné riešenie je postavené na obchvate, a nie na riešení vnútroprešovskej komunikácie," vysvetlil Kažimír. Pripustil však, že v súčasnosti je to už do určitej miery "plač nad rozliatym mliekom".

Riešenie doteraz preferované ministerstvom dopravy by predstavovalo náklady na úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh vo výške 356,3 milióna eur a neskôr má mesto odbremeniť ďalších necelých 15 kilometrov severného obchvatu na rýchlostnej ceste R4 odhadom za predbežne kalkulovaných 535 miliónov eur. Cenu za úsek Prešov, západ - Prešov, juh však chce ministerstvo ešte znížiť približne o 6 percent.

Minister Érsek informoval dnes listom prezidenta SR Andreja Kisku o pripravovaných krokoch v rámci riešenia dopravnej situácie v Prešove. Zároveň ho požiadal o stretnutie v blízkom čase, na ktorom ho chce oboznámiť s výsledkami rokovania so zhotoviteľom.

Projekt obchvatu Prešova Projekt obchvatu Prešova HN

01 - Modified: 2024-12-06 13:18:43 - Feat.: - Title: Sneženie v Česku komplikuje dopravu, kolóny sú aj na D2 v smere do Brna 02 - Modified: 2024-12-04 11:15:46 - Feat.: - Title: Vysoká škola medzinárodného podnikania ISM Slovakia v Prešove mení názov 03 - Modified: 2024-12-02 23:00:00 - Feat.: - Title: Nezabíjajte potenciál úspory paliva: Takto budete jazdiť s hybridom čo najefektívnejšie 04 - Modified: 2024-12-02 13:03:43 - Feat.: - Title: Peter Kažimír: Tri roky sa bránim právnymi prostriedkami, ale opľúvať sa už nenechám 05 - Modified: 2024-11-27 08:51:19 - Feat.: - Title: Vo viacerých lokalitách by mali vodiči v stredu počítať s hmlou
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. december 2024 16:14