Po mesiacoch neistoty dnes juhokórejský súd oznámil konkurz na lodiarsku spoločnosť Hanjin Shipping. Kontajnerový prepravca patril k najväčším lodiarskym spoločnostiam sveta a ako prvý existenčne doplatil na presýtenosť trhu.
Analytici už dlhšie predpokladali, že presýtený trh z oblasti námornej prepravy neumožní prežiť tak vysokému počtu veľkých lodiarskych firiem. V poslednom období tak už otázka nebola ani kedy, ale ktorá z nich bude prvá. Stala sa ňou spoločnosť Hanjin, v tom čase najväčšia juhokórejská lodiarska firma a siedma najväčšia na svete.
Zamestnanci volali po záchrane
Hanjin oznámil finančné problémy a požiadal o súdnu ochranu ešte v auguste 2016. Dôvodom boli dlhy v hodnote 5,4 miliardy dolárov (5,07 miliardy eur) a fakt, že veritelia jej ďalšiu pomoc zastavili. Čakalo sa, že firme pomôže investor alebo vláda, čoskoro sa ale ukázalo, že k tomu s veľkou pravdepodobnosťou nedôjde, napriek protestom zamestnancov, ktorí volali po záchrane spoločnosti.
Nasledovali mesiace neistoty, finančné straty investorov a prepúšťanie. Väčšina prístavov odmietala lode spoločnosti Hanjin vpúšťať, nakoľko sa obávali, že nedostanú zaplatené za vykládku či nakládku tovaru. Niektoré lode zhabali veritelia, ktorí sa snažili získať späť aspoň časť financií.
Dobrá správa pre sektor
Začiatkom februára súd v Soule ukončil nútenú správu firmy s tým, že jej likvidačná hodnota bude vyššia než hodnota v prípade, že bude v činnosti pokračovať. Nasledovali dva týždne na odvolanie a dnes súd oficiálne oznámil konkurz Hanjin Shipping.
Aj keď krach firmy je najmä pre zamestnancov dramatickou záležitosťou, podľa viacerých ekonómov je dnešné rozhodnutie súdu pre lodiarsky sektor dobrou správou. Ako povedal analytik Greg Knowler zo spoločnosti IHS, takýto vývoj sa dlhodobo predpokladal a pre sektor je odchod jedného z veľkých hráčov viac než prospešný. Presýtenosť trhu sa totiž môže takto zredukovať na udržateľnú úroveň.