Zámožní biznismeni vrhajúci sa do politiky sú po úspechu Donalda Trumpa v amerických prezidentských voľbách na vzostupe aj v krajinách strednej a východnej Európy. Rovnako ako šéf Bieleho domu sa riadia väčšinovým názorom verejnosti a sľubujú skoncovať so súčasnou vládnucou garnitúrou. Je medzi nimi aj šéf slovenskej opozičnej strany Sme rodina Boris Kollár či český minister financií Andrej Babiš, napísal americký denník The New York Times.
Babiš je podľa denníka bezpochyby najznámejším podnikateľom premeneným v politika v strednej Európe. Muž všeobecne považovaný za najhorúcejšieho kandidáta na post budúceho premiéra odmieta porovnanie s Trumpom, ktorého označuje za zlého biznismena. Dodáva však, že s novým lídrom USA má spoločný odpor k migrácii a sklon hovoriť politicky nekorektné veci, uviedol newyorský denník.
Popri Babišovi sa do zoznamu pripraveného NYT dostal napríklad slovenský hoteliér a mediálny podnikateľ Boris Kollár, poľský predajca automobilov Zbigniew Stonoga či srbský stavebný magnát Bogoljub Karić.
Kollárom zostavenej strane Sme Rodina sa vo vlaňajších voľbách podarilo získať 11 mandátov v 150 člennom parlamente, kde sa prezentuje euroskeptickou a protiimigračnou rétorikou. Jeho osoba priťahuje bulvárne médiá aj preto, že má desať detí s deviatimi rôznymi ženami.
Stonoga nazval svoju politickú stranu svojím menom, avšak na rozdiel od Kollára sa do parlamentu nedostal a tak teraz šíri svoje protiimigračné názory pomocou svojho webového denníka. Jeho zrejme najznámejším počinom bolo zverejnenie záznamov odpočúvania poľskej tajnej služby, ktoré viedli k pádu niekoľkých ministrov minulej vlády.
Karić sa do srbskej politiky vrátil vlani po tom, čo strávil niekoľko rokov v zahraničí v obavách z vyšetrovania svojho údajného zapojenia do organizovaného zločinu. Jeho hnutie Sila Srbska podľa Karičových slov v posledných mesiacoch nabralo desaťtisíce nových členov. Špekulácie o tom, že bude kandidovať v tohtoročných prezidentských voľbách, však zatiaľ odmieta.
Vydavateľstvo Mafra Slovakia, pod ktoré patria aj Hospodárske noviny, je súčasťou mediálnej divízie skupiny Agrofert.