Takéto rozšírenie projektu najnovšie plánuje developer HB Reavis. Vyplýva to z dokumentov, ktoré majú HN k dispozícii.
Podľa nich by sa mala rekonštrukcia stanice začať už od júla tohto roka. V rovnakom časovom období príde k obmedzeniu dopravy na priľahlej ulici Mlynské nivy, ktorá rovnako prejde rekonštrukciou. Ďalšou novinkou projektu má byť aj nadzemná elektrická dráha, ktorá prepojí Petržalku, konkrétne časť neďaleko Ekonomickej univerzity, a práve zónu Nivy, v ktorej sa nachádza aj autobusová stanica.
Pri východiskovej zastávke na druhej strane Dunaja má vyrásť veľký parkovací dom. "Navrhujeme vybudovať veľkokapacitný parkovací dom na petržalskej strane napojený na nadzemnú elektrickú dráhu, potenciálne integrovanú do systému verejnej hromadnej dopravy," potvrdil pre HN výkonný riaditeľ HB Reavis Slovakia Adrián Rác. Nadzemka aj s parkovacím domom by mala stáť 80 miliónov eur.
Termín realizácie? Ideálne spolu s otvorením Stanice Nivy - povedal Rác. Teda v roku 2020. "Je to nové riešenie, v každom prípade zaujímavá možná alternatíva k individuálnej doprave," zhodnotil Juraj Suchánek z Inštitútu urbánneho rozvoja. Celkovo developer plánuje výstavbu viacerých objektov. Podal pritom žiadosť, aby projekt dostal štatút významnej investície. V takom prípade by sa podľa Ráca zrýchlili niektoré administratívne úkony.
HN prinášajú 6 odpovedí o projekte:
1. Ako bude výstavba stanice prebiehať?
Od 1. 7. tohto roka sa začnú búracie práce na starej stanici. Následne sa začne výstavba novej Stanice Nivy. Celý objekt by mal mať päť podlaží, z toho sú dve podzemné. Na prvom bude autobusová stanica, na druhom parkovisko. Následne na troch nadzemných budú obchody. Celková rozloha stanice bude viac ako 30-tisíc štvorcových metrov. Nákupná časť s tržnicou má mať 73-tisíc štvorcových metrov. Celá stanica by mala byť hotová v roku 2020. Na rohu Svätoplukovej ulice má pritom vyrásť 30-podlažná budova so 125 štvorcovými metrami, ktorej výstavba sa začne o mesiac neskôr.
2. Aké dosahy to bude mať na mesto?
Popri stanici sa budú rekonštruovať priľahlé ulice vrátane Mlynských nív. Začiatok prác na obnove je plánovaný na toto leto, s mestom sa momentálne diskutuje najvhodnejší scenár, ako pristúpiť k obmedzeniu dopravy. Rekonštrukcia by mohla byť hotová už v roku 2018 a výsledkom má byť Bulvár Nivy. Presné trasy obchádzok sa aktuálne riešia.
3. Čo nahradí súčasnú autobusovú stanicu?
Náhradou má byť dočasná stanica, ktorá bude sídliť v bývalom centre Bottova, ktoré sa nachádza na druhej strane Mlynských nív. HB Reavis ho kúpil v roku 2013. Následne má na tomto mieste vyrásť nový projekt Bottova.
4. Aká je očakávaná výška investícií?
Celková výška investície v zóne má presiahnuť miliardu eur. V tejto sume je započítaná rekonštrukcia stanice za 35 miliónov eur, výstavba obchodného centra s tržnicou za 240 miliónov a kancelárskej budovy za 70 miliónov eur. Oprava infraštruktúry má stáť 24 miliónov eur. Nadzemná dráha, ktorá má prepojiť Petržalku s Nivami, má podľa hrubých odhadov stáť 50 miliónov eur, záchytné parkoviská v Petržalke a na Mlynských nivách, ktoré sú napojené na nadzemku zas 30 miliónov eur (každé). V rámci zóny by malo vyrásť napríklad aj nové biznis centrum Apollo.
5. Čo je projekt novej nadzemnej elektrickej dráhy?
Ide o projekt, ktorý má prepojiť Petržalku a Nivy. Na petržalskej strane, neďaleko Ekonomickej univerzity, by mala byť jej prvá zastávka. "Zóna Nivy prechádza kompletnou revitalizáciou, Petržalka s množstvom obyvateľov a 10-tisíc študentov univerzity sú tak trochu odtrhnutí od mesta," povedal pre HN výkonný riaditeľ HB Reavis Slovakia Adrián Rác. Ako doplnil, na zváženie v rámci žiadosti o významnú investíciu ponúkli riešenie, ako lokalitu dopravne odľahčiť, a predložili návrh prepojenia dvoch brehov Dunaja formou nadzemnej elektrickej dráhy.
6. Čo znamená, že investícia získala štatút významnej?
Kritériami na udelenie štatútu významnej investície je preinvestovanie aspoň 100 miliónov eur, verejný záujem a vytvorenie 300 pracovných miest. Podľa Ráca všetky tieto podmienky spĺňajú a nebudú žiadať o žiadne štátne stimuly. Developer tvrdí, že týmto spôsobom sa zrýchlia administratívne procesy. O aké presne pôjde, nešpecifikoval.
Nekonečný príbeh stanice
Autobusovú stanicu a 49 percent v súčasných Slovak Lines (kedysi bratislavská SAD) získal HB Reavis v roku 2005. V roku 2007 prišli konkrétne plány, ako by sa mala stanica zrekonštruovať a ako by malo vyzerať jej okolie. Následne prišla finančná kríza, k tomu sa pridalo zdĺhavé prideľovanie povolení a projekt zamrzol. V roku 2014 firma naštartovala výstavbu zóny Twin City Juh. V súčasnosti v Twin City už sídlia nájomcovia. Prvé stavebné povolenie, na základe ktorého sa začali prípravné práce, projekt získal vlani v októbri. Vlani tiež developer ukázal nové vizualizácie so zatrávnenou strechou nad stanicou. Aktuálny termín výstavby je prvým reálne stanoveným dátumom.