Európsky výrobca lietadiel Airbus chce zvýšiť počet miest pre cestujúcich vo svojom superjumbe A380, aby zvýšením rentability podporil jeho predaj, ktorý už dlhšiu dobu slabne. Jednou z posudzovaných možností je zmenšenie veľkého schodiska medzi dolnou a hornou palubou. S odvolaním sa na informované zdroje z odvetvia leteckej prepravy to dnes uviedla agentúra Reuters.
Nahliadnite do útrob Airbus A380. Predné schodisko uvidíte v od 23. sekundy, zadné od 1:07.
Nápad na obmedzenie veľkosti veľkolepého schodiska, ktoré má pripomínať éru luxusných zaoceánskych parníkov, je súčasťou snahy o zníženie vysokých prevádzkový nákladov najväčšieho lietadla sveta na osobnú prepravu. Ďalšou myšlienkou tohto druhu je doplnenie krídel o vertikálne špičky, takzvané winglety, ktoré znížia spotrebu paliva a ktoré bývajú typické pre menšie lietadlá, uviedli zdroje.
Spomínané schodisko.
Desiatky miest
Úpravy A380 majú zvýšiť počet miest o 40 až 50, a zväčšiť tak štandardnú kapacitu lietadla nad 600 miest. To by leteckým spoločnostiam pomohlo znížiť náklady na jedného cestujúceho.
Predné veľké schodisko by sa podľa predstáv Airbusu malo výrazne zmenšiť a zmeny by mali nastať aj pri zadnom točitom schodisku. Činitelia Airbusu odmietli správu komentovať s tým, že úpravy ešte nie sú schválené.
Pozornosť médií
Majestátne schodisko je jednou z prvých vecí, ktoré cestujúci po nástupe do A380 uvidia. Práve schodisko upútalo v interiéri lietadla najväčšiu pozornosť médií v roku 2005, kedy firma nový stroj predstavila.
V posledných rokoch predaj lietadiel A380 klesá. Prepravcovia dávali prednosť menším dvojmotorovým lietadlám, ktoré spotrebujú menej paliva a lacnejšia je aj ich údržba. Airbus nedávno odložil plány na výraznejšiu rekonštrukciu superjumba, vrátane jeho vybavenia novými motormi, a oznámil obmedzenie jeho produkcie na jeden stroj mesačne.
12 lietadiel ročne
Cieľom firmy je udržať výrobu bez straty na 12 kusoch ročne a čakať na prípadné oživenie dopytu.
"Čas pre A380 ešte príde," povedal tento týždeň šéf predaja Airbusu John Leahy. Americký Boeing, ktorý je hlavným konkurentom Airbusu, naopak tvrdí, že doba pre veľké štvormotorové lietadlá, ako je A380 alebo jeho vlastný stroj 747-8, pomaly končí.