StoryEditor

Dáni fungujú takmer bez igelitiek. Slováci ich míňajú po stovkách

12.03.2017, 23:00

Kým na Slovensku sa postupne snažíme znižovať počet igelitiek v obchodných reťazcov, v zahraničí to dokonca funguje tak, že zákazníkov odmeňujú za prinesenie vlastnej tašky. Podobný koncept funguje napríklad v Spojených štátoch amerických. Zväz obchodu a cestovného ruchu uvažuje o možnosti zavedenia vrátenia finančnej sumy z nákupu zákazníkom aj v našich predajniach. V praxi to však nebude ľahké presadiť. Na Slovensku totiž obchodné reťazce igelitky spoplatňujú, čím chcú zákazníka odradiť od ich kúpy. Za veľkou mlákou sú plastové tašky prevažne zadarmo a princíp motivácie funguje tak, že ak si zákazník takúto tašku nezoberie, jej hodnotu mu obchodník vráti. „Preto sa tento spôsob dá ťažko aplikovať,“ vysvetľuje prezident zväzu obchodu Pavol Konštiak.


Spotreba plastu je veľká
Na Slovensku je spotreba igelitiek oproti iným krajinám niekoľkonásobne vyššia. Jeden spotrebiteľ minie ročne priemerne 466 igelitiek. Na porovnanie – v Dánsku nakupujúci použije ročne len štyri plastové tašky. Európsky priemer je 200 plastových tašiek na osobu. Kým obchodný reťazec Lidl v susednom Česku či Rakúsku úplne odstránil možnosť nákupu igelitiek zo svojej ponuky, na Slovensku tak ešte neurobil. Lidl zatiaľ len rozširuje ponuku plátenných a papierových tašiek oproti plastovým. V Taliansku platí napríklad od roku 2011 zákon, že plastové tašky môžu byť len z biologicky rozložiteľného plastu.


Reťazce plánujú obmedzenia
Ministerstvo životného prostredia, ako aj Zväz obchodu a cestovného ruchu sa v spolupráci s reťazcami COOP Jednota a Kaufland postupne snažia o úplné vyradenie igeliek z predaja. „Nami avizovaný projekt na zníženie spotreby igelitových tašiek máme rozpracovaný. Detaily momentálne nezverejňujeme,“ hovorí Monika Langová z tlačového oddelenia spoločnosti Kaufland. Podobne postupujú aj iné reťazce. „Niektorí naši členovia ponúkajú napríklad aj jutové tašky, na ktoré poskytujú doživotnú záruku. Čiže ak sa zákazníkovi po nejakom čase takáto taška opotrebuje, obchod mu ju bezplatne vymení za novú,“ ozrejmuje Katarína Fašiangová zo Slovenskej aliancie moderného obchodu, ktorá zastrešuje napríklad Billu a Tesco.

V reťazcoch sa však nachádzajú aj igelitové vrecká a rukavice na pečivo, ktoré sú povinné kvôli hygiene a nie sú spoplatnené. Aj v tomto prípade by sa malo objaviť náhradné riešenie. „Papierové vrecúška, ako rozšírená možnosť na zabalenie pečiva, sa postupne objavia v predajniach,“ hovorí prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavol Konštiak.

Spotreba igelitiek v jednotlivých štátoch
                                (počet kusov na osobu ročne)
Slovensko                           466
Poľsko                                400
Portugalsko                        400
Dánsko                                  4
Priemer v Európe               200

Sekcia Globálne vznikla v rámci projektu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizuje mimovládna organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Projekt spolufinancuje SlovakAid.

01 - Modified: 2024-04-16 22:00:00 - Feat.: - Title: Tesco ukázalo prvotné výsledky. V strednej Európe sa reťazcu nedarí, dole ho ťahá náš sused 02 - Modified: 2024-04-12 11:15:18 - Feat.: - Title: VIDEO Ochranári vložili do kmeňa GPS lokátor. Drevo z Tatranského národného parku má končiť v zahraničí 03 - Modified: 2024-04-14 22:00:00 - Feat.: - Title: Riaditeľ Nestlé pre HN: Zvýšeniu cien sa nevyhneme ani my. S vybranými produktmi sme sa museli rozlúčiť 04 - Modified: 2024-04-11 12:37:41 - Feat.: - Title: V Indonézií zápasia s rekordne vysokou cenou ryže 05 - Modified: 2024-04-05 13:13:55 - Feat.: - Title: Ľudia sa po inflačnej kríze pustili do nákupov. Výrazné nárasty hlásia e-shopy aj hypermarkety
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. apríl 2024 03:35