„Kľúčové je, aby sa turisti cítili v Tatrách a Karpatoch tak dobre, aby sa vracali a motivovali aj ďalších. Ide o región, nie o vzájomnú konkurenciu,“ hovorí Dawid Lasek.
Nedávno sa opäť začalo hovoriť o železničnom tuneli popod Tatrami. Celý projekt znie trochu surrealisticky. Je podľa vás reálne spojiť Poprad a Zakopané tunelom?
Počul som o tom, ale nepoznám detaily. Na úrovni vlády sa o tom zatiaľ nehovorí. Napríklad vo Švajčiarsku podobné projekty fungujú. Ale u nás je prvou otázkou, koľko by to stálo a ako by to zasiahlo životné prostredie. Keby bol tunel realizovateľný, bolo by to veľmi dobré, lebo by urýchlil transport medzi Poľskom a Slovenskom. Kľúčový nie je tunel, ale lepšie prepojenie Poľska a Slovenska cestnou a železničnou infraštruktúrou, plne vyhovujúcou nákladnej doprave.
Tranzit medzi poľskými a slovenskými Tatrami funguje vo veľkom už teraz. Naši podnikatelia sa však sťažujú, že Poliaci síce chodia lyžovať k nám, no spia v Poľsku.
Stále to isté. Na druhej strane, aj tí naši rozmýšľajú podobne. Je to strategický problém strednej Európy. Musíme vymyslieť, ako spolupracovať tak, aby sme si nekonkurovali a vytvárali spoločné destinácie, značky a produkty. Máme geografické podmienky, ktoré nám to umožňujú. Je na našich vládach, aby sme našli spoločnú reč.
Dá sa to riešiť na najvyšších úrovniach? Veď napokon je to na samotných podnikateľoch, ktorí by mali spolupracovať.
Poľsko momentálne predsedá V4, vo Varšave sa konalo stretnutie ministrov venované cestovnému ruchu a návrhom, ako by mala stredná Európa spolupracovať a navzájom si nekonkurovať. V tejto oblasti je V4 dôležitou platformou. Ale samozrejme, vláda to sama nedokáže, pokiaľ sa nedohodnú lokálni podnikatelia. Zhora sa to nedá nadiktovať. My ich však môžeme podporiť politicky a strategicky. To je naša úloha.
Nedávno sa privatizovali lanovky Polskie Koleje...
Zostáva vám 85% na dočítanie.