StoryEditor

Cesty naďalej rozdeľujú úniu

11.10.2004, 00:00
Spôsob spoplatnenia ciest naďalej rozdeľuje členské štáty Európskej únie. Rada ministrov pre dopravu, telekomunikácie a energiu koncom minulého týždňa nedospela ku kompromisu o smernici, ktorá mala priniesť väčšiu plynulosť dopravy na európskych cestách.

Podľa ministerky dopravy Holandska Karly Peijsovej nie je veľká nádej na ďalší pokus a dohodu počas holandského predsedníctva. "Kým nebudem mať rozumnú mieru nádeje, nebudem sa k tomu vracať," komentovala ministerka neúspech rokovaní.
Nebude ľahké uspokojiť všetky krajiny. Tranzitné štáty vnútri kontinentu chcú vybrať čo najviac, kým štáty na okrajoch únie si prajú čo najnižšie sadzby. Horské oblasti majú vyššie náklady ako úseky s dopravnými cestami v nížinách. Štáty, v ktorých jazdia staré kamióny, nie sú naklonené veľkej diferenciácii podľa miery znečisťovania. Rozdielne názory sú na použitie výťažku z poplatkov.
"V súčasnosti je toľko rozdielnych postupov, napríklad v elektronickom vyberaní mýta, že sa nepodarilo nájsť riešenie pre všetkých," povedal hovorca a poradca ministra dopravy, pôšt a telekomunikácii Tomáš Šarluška.
Slovensko by podľa rezortu dopravy malo urýchliť zavádzanie elektronického výberu mýta. Príklad Rakúska, kde systém pokrýva celé územie, podľa ministra Pavla Prokopoviča ukazuje, že pri nezmenených cenách sa dá výber zvýšiť o 30 percent. Od januára sa plánuje zvýšenie ceny diaľničných známok pre kamióny prechádzajúce Slovenskom o 50 percent.
Smernica, o ktorej rokovala rada, mala umožniť krajinám samostatne sa rozhodnúť, ktoré komunikácie budú spoplatňovať, stanoviť vzorec na výpočet ceny a určiť činitele ovplyvňujúce výšku sadzieb. Ministri ju vrátili späť Európskej komisii. Tá ju môže prerobiť alebo ju znova dať na prerokovanie.


Výmenu vodičákov nám nediktujú
Širokú verejnosť najviac zaujímajú výsledky rokovania o novele smernice o vodičských preukazoch. Podarilo sa presadiť formuláciu o tom, že povinnosť výmeny preukazov zostáva na legislatíve každej krajiny. Je to aj v súlade s požiadavkami slovenského ministerstva, keďže takáto povinnosť by mohla zbytočne zaťažiť občanov. Preukazy musia byť v plastovom obale, krajiny môžu zaviesť mikročip, zjednocuje sa pravidelnosť lekárskych prehliadok profesionálnych šoférov. Všetky opatrenia majú prispieť k uľahčeniu voľného pohybu osôb v EÚ. Zjednodušuje sa rozoznávanie preukazov, znižuje sa možnosť ich falšovania a tým sa prispieva k väčšej bezpečnosti na cestách.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. apríl 2024 17:59