Viktor StromčekTASR/P. Zachar
StoryEditor

Verím, že sme urobili všetko, aby novela nebola protiústavná, tvrdí Stromček

14.05.2017, 14:11
Autor:
TASRTASR

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer-SD) verí, že rezort urobil všetky kroky pre to, aby novela zákona, ktorá umožní niektoré práce na pozemkoch pod diaľnicou pred ukončením vyvlastňovania, nebola v rozpore s ústavou.

Jediný, kto o tom môže rozhodnúť, je podľa jeho slov Ústavný súd SR, ak sa naň niekto obráti s takýmto podnetom.

"Budeme rešpektovať Ústavný súd," avizoval Stromček v dnešnej diskusnej relácii TA3 V politike. Zdôraznil, že zámerom tohto zákona je ušetriť peniaze štátu v tom, aby nemusel vyplatiť neadekvátne vysoké sumy posledným približne desiatim majiteľom pozemkov pod obchvatom Bratislavy.

Doteraz štát podľa jeho slov vyplatil za usporiadanie 99,5 % pozemkov pod obchvatom, teda v 11.000 zmluvách, približne 310 miliónov eur. Zvyšných približne desať majiteľov však žiada zhruba 55 miliónov eur za svoje pozemky. "Pre nás je dôležité, aby sme ušetrili desiatky miliónov eur," dodal Stromček.

Jeho oponent v diskusii, poslanec SaS Miroslav Ivan však so súčasným znením zákona nesúhlasí. "Sme proti tomu, aby mal štát právo vstupovať na pozemok, ktorý nie je jeho, nie je vyvlastnený a aby na ňom robil akékoľvek stavebné práce," opísal Ivan.

Pripomínal aj podobné opatrenia z roku 2007, ktoré vyhlásil Ústavný súd za protiústavné. Stromček však argumentoval tým, že v súčasnosti sa ministerstvo snažilo do novely zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest implementovať predošlé výhrady súdu. 

Napríklad najväčšou výčitkou bolo, že neexistovala žiadna kompenzácia pre majiteľa pozemku, ak na ňom štát robil práce pred ukončením vyvlastňovania. "To je dnes v tomto návrhu zákona odstránené a budeme platiť alikvotné nájomné," uviedol Stromček.

Ivanovi však v novele napríklad prekáža aj voľný výklad toho, aké práce môže štát na pozemku pred ukončením vyvlastňovania vykonávať. Ide o odstrániteľné práce a ich presný rozsah má určiť stavebný úrad. "Pod tým sa dá vysvetliť všetko. Štát môže v podstate nabehnúť a začať tam stavať. S týmto my nemôžeme súhlasiť," dodal poslanec.

Strana SaS podľa Ivana za návrh novely v súčasnej podobe v parlamente nezahlasuje. Právna norma sa aktuálne nachádza v prvom čítaní, o jej posunutí do druhého čítania by sa malo rozhodnúť v utorok 16. mája. Ivan však avizoval, že uvidí, aký vývoj zákon naberie. "Budeme sledovať, aké pozmeňujúce návrhy prídu," priblížil.

Celé to však chápe ako nezvládnutie situácie, keďže sa má o takomto závažnom zákone rozhodnúť v zrýchlenom režime za niekoľko dní. "To pre nás nie je akceptovateľné, takto sa zákony nepripravujú," konštatoval.

01 - Modified: 2024-11-15 12:28:27 - Feat.: - Title: PS sa domnieva, že rezorty dopravy a obrany plánujú časti diaľnic a železníc stavať v utajenom režime 02 - Modified: 2024-11-16 07:05:25 - Feat.: - Title: Poslanci sa rozhodli zakazovať, slobodná voľba nebude 03 - Modified: 2024-11-11 23:00:00 - Feat.: - Title: Do súdneho spisu sa dostane zlomok života maloletého dieťaťa 04 - Modified: 2024-11-11 13:00:00 - Feat.: - Title: Častý zlozvyk vodičov: Kedy využívať hmlovky a kedy vám už môže hroziť pokuta? 05 - Modified: 2024-11-08 13:00:00 - Feat.: - Title: Autokamery v aute: Dôležité je nielen ich umiestnenie, odborník upozorňuje na GDPR
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
22. november 2024 05:29