Výstavbe diaľnice na Zemplín by mohla pomôcť situácia na Ukrajine.
Vyplynulo to z informácií zverejnených na štvrtkovej tlačovej konferencii v Michalovciach, kde generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko informoval o podpísaní zmluvy so zhotoviteľom štúdie realizovateľnosti výstavby diaľnice D1 v úseku Bidovce - Vyšné Nemecké.
Aj keď je zmluvná lehota na jej vypracovanie rok, štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť predpokladá, že by mohla byť hotová do niekoľkých mesiacov.
Vojenský význam úseku
"Ten úsek D1 má strategický význam, dokonca až vojenský, a mali by sme brať na toto ohľad," skonštatoval Kmeť v súvislosti so situáciou na Ukrajine.
O aktuálnej potrebe posilniť možnosti prepravy ukrajinského obilia po cestnej infraštruktúre, keďže slovenské železničné uzly Čierna nad Tisou ani Maťovce nemajú kapacity na zvládnutie potrebného množstva, má rezort dopravy rokovať aj s predstaviteľmi Európskej komisie. V budúcnosti bude tiež kvalitná cestná infraštruktúra dôležitá pri budovaní Ukrajiny po vojne.
V neposlednom rade spomenul Kmeť prognózovanú recesiu a s ňou spojenú stratégiu štátov zmierniť jej dosahy na obyvateľstvo budovaním infraštruktúry a líniových stavieb.
"Ide o multimodálnu štúdiu, má posúdiť, či najefektívnejšia pre tento región je naozaj diaľnica, či obnoviť a zveľadiť cesty prvej triedy," ozrejmil úlohu štúdie realizovateľnosti výstavby diaľnice na Zemplíne Jacko. Vysúťažená cena za budúci dokument predstavuje 700-tisíc eur, prostriedky pochádzajú z operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Zmena pôvodného plánu diaľnice
"Dúfame, že štúdia bude spracovaná v priebehu niekoľkých mesiacov, pretože existuje štúdia z roku 2014, ktorá obsahuje dáta, aj keď niektoré možno nevalidné. Máme to šťastie, že v roku 2022 Slovenská správa ciest robí dopravný prieskum intenzít, takže využijeme tieto dáta do štúdie," doplnil Kmeť.
Rezort dopravy nevylučuje, že bude potrebné zmeniť pôvodne plánované trasovanie diaľnice tak, aby sa nezaťažila doprava v Michalovciach. Vzhľadom na rovinatý terén na dolnom Zemplíne by malo ísť v prípade alternatívy diaľnice o najlacnejší diaľničný úsek v rámci Slovenska.
Kmeť predpokladá, že infraštruktúra sa začne budovať od Vyšného Nemeckého smerom na západ krajiny, aby sa čo najrýchlejšie sprejazdnil hraničný priechod, často blokovaný kolónou kamiónov.
Samotnej výstavbe diaľnice má okrem štúdie realizovateľnosti predchádzať proces posudzovania vplyvov na životné prostredie, stavebné konania či výkupy pozemkov. V súvislosti s hroziacou recesiou i situáciou na Ukrajine pripravuje podľa Kmeťa rezort dopravy návrh na úpravu legislatívy v zmysle skrátenia týchto legislatívnych procesov.