Projekt spájajúci dve hlavné mestá bol spustený pod názvom Twin City Rail v roku 2011. FOTO: HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Z Viedne do Bratislavy za 40 minút? Rakúske vlaky zrýchlia na dvestovku, my výrazne meškáme

20.09.2022, 00:00
  • Rakúšania pred pandémiou sľúbili, že medzi Bratislavou a Viedňou bude cesta vlakom trvať iba 40 minút. 
  • Zatiaľ čo za hranicami to vyzerá s realizáciou sľubne a koľaje by mali byť pod trolejmi ešte v tomto roku, u nás sa veci hýbu pomalšie. 
  • Namiesto dvojstovky, ktorá bude realitou za hranicami, majú u nás vlaky jazdiť len 120-kou.

Rok 1848 sa do histórie našej krajiny nezapísal iba revolúciou, ktorá skoncovala s feudalizmom. V tomto roku sa na našom území začala aj revolúcia v doprave. Medzi Bratislavou, Marcheggom a Viedňou totiž vznikla železnica, po ktorej premávali prvé parné lokomotívy. 

V tom čase patrila medzi významné trate v rámci celej monarchie a premával po nej aj Orient express. Od tohto obdobia sa však na nej toho veľa nezmenilo a jej význam upadal na úkor južnej trasy cez Petržalku.

image

Železnice zvažujú zdražovanie vlakov InterCity. Hrozí, že im účet za elektrinu presiahne 100 miliónov

V roku 2019 však prišiel zo strany Rakúšanov impulz. Prekonanie trasy medzi Bratislavou a Viedňou sľubovali za 40 minút. Kým susedia by mali mať v priebehu troch rokov na svojej časti až 200-kilometrovú rýchlosť, u nás sa však vlaky aj naďalej šuchtajú 80-kou a príprava modernizácie, ktorá by mala zabezpečiť aspoň 120 kilometrov za hodinu, je ešte len na začiatku.

Železnice Slovenskej republiky teraz urobili prvý krok a zverejnili štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá skúma, ako by zlepšenie parametrov na úseku mohlo vyzerať. Dokument sleduje šesť alternatív. Železničiari aj ministerstvo financií odporúčajú variant za 106 miliónov eur.

Pridajte sa k tým, ktorí vedia viac.
Zostáva vám 77% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-09-17 17:46:58 - Feat.: 1 - Title: Slovenské železnice pri porovnaní s Rakúskom a Českom prepadli. Sú neefektívne 02 - Modified: 2022-10-05 14:18:04 - Feat.: 1 - Title: Šéf slovenského Metransu: Kamióny do Istanbulu nahradia vlaky. Nové linky plánujeme aj na Balkán 03 - Modified: 2022-09-09 17:00:00 - Feat.: 1 - Title: Ľudia sa vrátili do vlakov. V prvý školský deň v nich cestovalo takmer toľko ako pred covidom 04 - Modified: 2022-09-08 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Železnice zvažujú zdražovanie vlakov InterCity. Hrozí, že im účet za elektrinu presiahne 100 miliónov 05 - Modified: 2022-07-30 09:21:51 - Feat.: 1 - Title: Na severe a východe Slovenska majú ísť miliardy do železnice. Vlaky zrýchlia o 41 minút 06 - Modified: 2022-07-21 06:46:19 - Feat.: 1 - Title: Pod Tatrami budú vlaky jazdiť 180. Pozrite si, do ktorých tratí potečie pol miliardy eur (infografika)
01 - Modified: 2025-12-24 14:30:00 - Feat.: - Title: Električky v Petržalke majú úspech, čo však ďalšie nové trate? Na čakačke je sever a juh Bratislavy 02 - Modified: 2025-12-19 18:30:00 - Feat.: - Title: Z Košíc na hranicu do hodiny. Štát chystá trať na Ukrajinu, vlaky zrýchlia a opravia sa aj viaceré stanice 03 - Modified: 2025-12-17 10:13:22 - Feat.: - Title: Železnice Slovenskej republiky dokončili modernizáciu úseku Váh - Varín - Strečno 04 - Modified: 2025-12-17 11:39:50 - Feat.: - Title: Pri železničnom moste medzi Šaľou a Trnovcom nad Váhom našli bombu z druhej svetovej vojny 05 - Modified: 2025-12-17 09:41:27 - Feat.: - Title: VšZP plánuje presun pracovísk na bratislavskú Patrónku, Útvar hodnoty za peniaze odporúča rokovať o nájme
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. december 2025 14:01