Projekt spájajúci dve hlavné mestá bol spustený pod názvom Twin City Rail v roku 2011. FOTO: HN/Pavol Funtál
StoryEditor

Z Viedne do Bratislavy za 40 minút? Rakúske vlaky zrýchlia na dvestovku, my výrazne meškáme

20.09.2022, 00:00
  • Rakúšania pred pandémiou sľúbili, že medzi Bratislavou a Viedňou bude cesta vlakom trvať iba 40 minút. 
  • Zatiaľ čo za hranicami to vyzerá s realizáciou sľubne a koľaje by mali byť pod trolejmi ešte v tomto roku, u nás sa veci hýbu pomalšie. 
  • Namiesto dvojstovky, ktorá bude realitou za hranicami, majú u nás vlaky jazdiť len 120-kou.

Rok 1848 sa do histórie našej krajiny nezapísal iba revolúciou, ktorá skoncovala s feudalizmom. V tomto roku sa na našom území začala aj revolúcia v doprave. Medzi Bratislavou, Marcheggom a Viedňou totiž vznikla železnica, po ktorej premávali prvé parné lokomotívy. 

V tom čase patrila medzi významné trate v rámci celej monarchie a premával po nej aj Orient express. Od tohto obdobia sa však na nej toho veľa nezmenilo a jej význam upadal na úkor južnej trasy cez Petržalku.

image

Železnice zvažujú zdražovanie vlakov InterCity. Hrozí, že im účet za elektrinu presiahne 100 miliónov

V roku 2019 však prišiel zo strany Rakúšanov impulz. Prekonanie trasy medzi Bratislavou a Viedňou sľubovali za 40 minút. Kým susedia by mali mať v priebehu troch rokov na svojej časti až 200-kilometrovú rýchlosť, u nás sa však vlaky aj naďalej šuchtajú 80-kou a príprava modernizácie, ktorá by mala zabezpečiť aspoň 120 kilometrov za hodinu, je ešte len na začiatku.

Železnice Slovenskej republiky teraz urobili prvý krok a zverejnili štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá skúma, ako by zlepšenie parametrov na úseku mohlo vyzerať. Dokument sleduje šesť alternatív. Železničiari aj ministerstvo financií odporúčajú variant za 106 miliónov eur.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 77% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-09-17 17:46:58 - Feat.: 1 - Title: Slovenské železnice pri porovnaní s Rakúskom a Českom prepadli. Sú neefektívne 02 - Modified: 2022-10-05 14:18:04 - Feat.: 1 - Title: Šéf slovenského Metransu: Kamióny do Istanbulu nahradia vlaky. Nové linky plánujeme aj na Balkán 03 - Modified: 2022-09-09 17:00:00 - Feat.: 1 - Title: Ľudia sa vrátili do vlakov. V prvý školský deň v nich cestovalo takmer toľko ako pred covidom 04 - Modified: 2022-09-08 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Železnice zvažujú zdražovanie vlakov InterCity. Hrozí, že im účet za elektrinu presiahne 100 miliónov 05 - Modified: 2022-07-30 09:21:51 - Feat.: 1 - Title: Na severe a východe Slovenska majú ísť miliardy do železnice. Vlaky zrýchlia o 41 minút 06 - Modified: 2022-07-21 06:46:19 - Feat.: 1 - Title: Pod Tatrami budú vlaky jazdiť 180. Pozrite si, do ktorých tratí potečie pol miliardy eur (infografika)
01 - Modified: 2024-04-23 14:02:16 - Feat.: - Title: Bratislavský Slovnaft čakajú v najbližších týždňoch odstávky. Potrvajú až do polovice júna 02 - Modified: 2024-04-24 10:00:00 - Feat.: - Title: Šofér bratislavskej električky Marek: Za meškanie často môžu ľudia. Ak vás vodič nepočká, nemusí to byť len jeho škodoradosť 03 - Modified: 2024-04-20 07:46:00 - Feat.: - Title: Bratislava opäť symbolicky otvára svoje brány, konajú sa mestské dni 04 - Modified: 2024-04-19 11:31:18 - Feat.: - Title: Fico sa obracia na Čínu. Chce tam získať zdroje na dva veľké dopravné projekty 05 - Modified: 2024-04-21 10:56:29 - Feat.: - Title: Príbeh ako z filmu. Margita na sklonku života našla útočisko v bratislavskej knižnici, po smrti jej darovala polovicu majetku
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. apríl 2024 15:10