V zimnej prognóze NBS naznačuje, že kľúčovým faktorom zlepšenia ekonomického výhľadu Slovenska je vládna pomoc s vysokými cenami energií. Bolo by rozpočtové provizórium problém?
Ohlásené opatrenia vlády v oblasti regulovaných cien energií zásadným spôsobom ovplyvňujú výhľad na budúci rok. Sú kľúčovým predpokladom toho, čo sme v našej predikcii hovorili nielen o raste, ale aj o inflácii. Bez tých opatrení by nenastal avizovaný pokles inflácie, či už oproti tomuto roku, alebo voči predošlej predpovedi. To isté platí pre predpoklad pomerne solídneho rastu ekonomiky v budúcom roku. Preto je veľká škoda, že vládne opatrenia ešte nie sú úplne dotiahnuté do konca a stále je okolo nich neistota. Rozpočtové provizórium nakoniec nebude. Nebolo by dobré, ak by sme išli do takto neistých časov s rozpočtovým provizóriom. Je lepšie mať pripravený riadny rozpočet aj s rezervami. Tiež by sa dalo filozofovať, že tie opatrenia by mohli byť lacnejšie, možno cielenejšie a efektívnejšie. Provizórium má svoje jasné a výrazné nevýhody, ale nemusí to byť úplne až taká katastrofa, ako by sa mohlo zdať.
Prečo si myslíte, že by to nebola až taká katastrofa?
Otázka rozpočtového provizória vôbec nie je jednoduchá. Z mesačných stropov, ktoré sa v tomto prípade uplatňujú, sú niektoré položky vyňaté. Práve to medziročné zvýšenie výdavkov, ktoré sa očakáva, je do veľkej miery kvôli očakávanému vyššiemu čerpaniu eurofondov, ktoré sú z tých stropov vyňaté a zároveň vláda má aj v rozpočtovom provizóriu povinnosť vyplácať štátne sociálne dávky. Tie sa majú vo výraznej miere valorizovať, takže to je ďalšia položka, na ktorú peniaze budú a treba tiež povedať, že v tomto roku rozpočet obsahuje rôzne rezervy, ktoré boli určené ešte na pandémiu. Neskôr sa výdavková strana rozpočtu v závere roka tiež zvyšovala o energetickú pomoc. Takže tieto faktory ako keby zmierňovali ten celkový vplyv rozpočtového provizória. Zďaleka to však nie je ideálny stav, ale výpadok by nedosiahol osem miliárd, čo sa niekedy spomína, ale bola by to menšia suma. Šikovná vláda by sa vedela v závere roka pohrať aj s presunmi peňazí medzi rokmi.
Myslíte si, že Igor Matovič je jeden z tých šikovnejších v tejto vláde?
To nebudem komentovať. Myslím skôr administratívu na ministerstve financií, kde sa určite nájdu šikovní ľudia, ktorí vedia takéto veci robiť. Podstatným obmedzením rozpočtového provizória by bolo to, že sa dá míňať presne jedna dvanástina toho rozpočtového balíka mesačne. To znamená, že tam nejaké presuny nie sú možné. Znížilo by to flexibilitu vyplácania pomoci v takýchto neistých časoch, keď nevieme, ako sa bude tá situácia v budúcom roku vyvíjať alebo kedy bude potrebné dávať peniaze na pomoc s energiami firmám. Nebolo by možné reagovať na nečakané situácie.
Ako konkrétne podporí energetická pomoc hospodársky rast v budúcom roku?
Najdôležitejšia vec je, že obyvateľstvo by bolo ochránené pred vysokým nárastom nákladov. Tým by sa zachovala kúpna sila domácností. Očakávame, že príjmy by rástli zhruba takým tempom ako inflácia, čo je podstatne lepšia situácia. Ešte na jeseň sme čakali, že reálne príjmy obyvateľstva budúci rok výrazne klesnú. Takže to by umožnilo výrazným spôsobom stabilizovať ekonomiku. Nad rámec toho očakávame veľký impulz z eurofondov. Budúci rok je špecifický tým, že je to posledný rok, v ktorom je možné čerpať peniaze z predošlého programového obdobia, ktoré sa skončilo v roku 2020. Ako to je u nás zvykom, obrovskú časť tých peňazí sme nechali na posledný možný rok. Očakávame, že veľká časť toho sa zrealizuje, a ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.