Aj tridsať rokov po rozdelení Československa majú k sebe obe nástupnícke krajiny ekonomicky veľmi blízko. Česká aj Slovenská republika sú si navzájom druhým najdôležitejším obchodným partnerom a podľa ekonómov je to aj kvôli tomu, že sa obojstranne značne potrebujú.
„Slovensko je pre Českú republiku už od rozdelenia výrazným odbytiskom exportu. Zaujímavosťou je previazanosť na úrovni vládnych výdavkov, pretože slovenský verejný sektor rád využíva české výrobky, či už automobily Škoda alebo Tatra, električky a trolejbusy sa uplatňujú v slovenských mestách alebo zbrane a munícia u slovenskej polície. Poslednou dobou na slovenský trh výrazne vstúpili aj českí železniční dopravcovia,“ hovorí ekonóm z Metropolitnej univerzity Praha Dominik Stroukal.
Na Slovensko mieri automobilka Volvo, ktorá upevní pozíciu tunajšieho automobilového priemyslu:
Odborníci poukazujú aj na to, že už od rozdelenia je možné medzi obomi celkami pozorovať takmer nepretržité zbližovanie ekonomickej úrovne. Ide hlavne o výsledok takzvanej ekonomickej konvergencie, ktorý analytici často označujú za efekt dobiehania. Ekonomicky slabší štát má totiž tendenciu svoju hospodársku výkonnosť zvyšovať rýchlejšie ako ten silnejší.
„V roku 1993 bolo HDP na hlavu Českej republiky oproti Slovensku asi 1,5-krát vyššie, v roku 2010 však už len asi 1,15-krát a v roku 2021 to bolo len 1,1-krát,“ okomentoval trend analytik Raiffeisenbank Vratislav Zámiš.
Automobilový priemysel dominuje
Ale hospodárska výkonnosť oboch krajín je už od deväťdesiatych rokov postavená hlavne na automobilovom priemysle, čo je zrejmé aj zo súčasného vývoja. Na Slovensko totiž mieri Volvo, jedna z najväčších automobiliek sveta. Závislosť na automobilovej sfére potvrdzujú aj štatistické dáta. Veď v roku 2021 sa na území Českej republiky vyrobilo viac ako 1,1 milióna automobilov a v prípade Slovenska išlo o 950-tisíc vozidiel.
„Česko aj Slovensko sú na automobilovom sektore roky silne závislé, a oba štáty sú preto značne ovplyvňované cyklickým dopytom po automobiloch zo strany iných európskych krajín i tamojších spotrebiteľov. Napríklad v rámci pracovných miest vo výrobe je na Slovensku priamo na automobilový sektor priamo naviazaných viac ako 16 percent všetkých pozícií. V Česku je to asi 14 percent. Obe krajiny sa tak nachádzajú aj nad európskym...
Zostáva vám 85% na dočítanie.