Slovensko bude mať nový zákon na ochranu spotrebiteľov. Návrh tejto legislatívy predložený Ministerstvom hospodárstva prináša nové požiadavky pri zmluvách uzatváraných na diaľku v súvislosti s digitalizáciou, ale aj nové informačné povinnosti prevádzkovateľov online trhov, stanovenie podmienok kompatibility a interoperability digitálneho obsahu alebo digitálnej služby, či zavedenie novej regulácie označovania cien pri znižovaní ceny. Vyplýva to materiálu, ktorý v piatok schválila vláda.
Dobré správy pre spotrebiteľa
Návrh, ktorý má po schválení Národnou radou od 1. augusta nahradiť aktuálne platný zákon o ochrane spotrebiteľa, má podľa rezortu hospodárstva zjednotiť a modernizovať právnu úpravu v oblasti ochrany spotrebiteľa a transponovať viaceré smernice Európskeho parlamentu a Rady Únie.
Okrem zavedení nových povinností mnohé vypúšťa. Ide najmä o najmä povinnosti, ktoré nemajú základ v práve EÚ.
Upúšťa napríklad od povinnosti vypracovať odborné posúdenia pri reklamáciách výrobkov, poskytovať potvrdenie o vybavení reklamácie či ohlasovať zrušenie prevádzkarne obci.
Cieľom návrhu zákona je tiež vytvoriť predpoklady pre efektívny výkon dohľadu účinný aj v digitálnom prostredí, čo by podľa rezortu hospodárstva nebolo možné dosiahnuť bez vymedzenia pôsobnosti orgánov dohľadu v oblasti ochrany spotrebiteľa, odstránenia kompetenčných konfliktov.
Najvýznamnejšie zmeny
Zákon súčasne posilňuje preventívne a výchovné pôsobenie, keď zavádza nové inštitúty umožňujúce zníženie alebo odpustenie sankcie, ak obchodník prijme zodpovednosť za svoje protiprávne konanie, ukončí porušovanie právnych predpisov, odstráni následky svojho konania a odškodní spotrebiteľov, ktorých práva boli porušené.
"Súčasne sa v základných predpisoch z oblasti ochrany spotrebiteľa revidujú sankčné ustanovenia tak, aby sa pri ukladaní pokuty zohľadňoval obrat obchodníka, a ukladané sankcie tak mohli byť spravodlivejšie a proporcionálnejšie s pozitívnym vplyvom predovšetkým na malé a stredné podniky," dodal rezort hospodárstva v predkladacej správe.
K najvýznamnejším zmenám v oblasti práv spotrebiteľa zaradil rezort hospodárstva predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu pri zmluvách uzavretých pri predajnej akcii alebo nevyžiadanej návšteve obchodníka v domácnosti.
"Ak si kúpime tovar v akcii alebo podpíšeme nejakú zmluvu o službe, ktorá nám bola ponúknutá v akcii alebo pod nátlakom, môžeme od tejto zmluvy odstúpiť alebo tovar vrátiť nie do 14 dní ale podľa nového zákona do 30 dní," priblížil dočasne poverený minister hospodárstva Karel Hirman.