Plavnica. FOTO: Plavnica.sk
StoryEditor

Obchvat obce Plavnica je hotový, výstavba stála takmer 37 miliónov eur

22.06.2023, 15:48
Autor:
TASRTASR

Náklady na výstavbu sa podľa štátneho tajomníka Ministerstva dopravy Jaroslava Kmeťa zvýšili o štyri až päť miliónov eur. Dôvodom je najmä vojnový konflikt na Ukrajine, inflácia, a tiež pandémia.

Obchvat obce Plavnica neďaleko Starej Ľubovne je dokončený, vo štvrtok ho slávnostne odovzdali do užívania motoristickej verejnosti. Štátny tajomník Ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť pri tejto príležitosti uviedol, že celkové náklady na výstavbu dosiahli takmer 37 miliónov eur.

"Sprejazdňujeme dlhoočakávaný obchvat, úsek má asi šesť kilometrov, päť mostných objektov, tri križovatky a približne tri kilometre ďalších obslužných ciest. Kopec za Plavnicou mal veľmi prudké stúpanie, často bol ťažko prejazdný v zime, boli tam dopravné nehody, stále tam hrozili zosuvy a Slovenská správa ciest úsek neustále opravovala. Z hľadiska zvýšenia bezpečnosti, ekonomiky prevádzky, ale aj s výhľadom na rekonštrukciu hraničného priechodu Mníšek nad Popradom - Piwniczna, kde budú jazdiť nákladné autá do sedem ton a už teraz prechádza týmto úsekom cesty I/68 viac ako 10-tisíc áut denne, občanom Plavnice odľahne," skonštatoval Kmeť.

image

Meškanie výstavby R4 na Slovensku sa zníži na dva až štyri roky, polovicu nákladov zaplatí Brusel

Vďaka obchvatu sa podľa neho zlepší obslužnosť územia v Prešovskom kraji. Cesta I/68 má aj medzinárodný význam, keďže vedie z Poľskej republiky až do Maďarska, spája obec Mníšek nad Popradom a mesto Prešov a tvorí hlavný komunikačný koridor severnej časti Prešovského kraja.

Náklady na výstavbu sa podľa štátneho tajomníka zvýšili o štyri až päť miliónov eur. Dôvodom je najmä vojnový konflikt na Ukrajine, inflácia, a tiež pandémia. Všetky tieto faktory mali vplyv na ceny materiálov. "Našťastie sme mali v zmluve o dielo inflačný paragraf, takže sme nemuseli zastaviť stavbu, vlani sme podpísali dodatok a dnes je stavba hotová," dodal Kmeť. Obchvat začali stavať ešte vo februári 2020. Projekt bol financovaný z európskych fondov z operačného programu Integrovaná infraštruktúra.  

Zhotoviteľom prác bolo združenie Eurovia SK – Doprastav. Preloženie cesty si vyžiadalo presun inžinierskych sietí a úpravu potokov Ľubovnianka, Šambronka a Jasenok, reguláciu rieky Poprad a úpravu oboch jej brehov. Súčasťou novej komunikácie sú aj tri križovatky – Ľubovnianske kúpele, Hajtovka a Plavnica. Súčasťou stavby je tiež protihluková stena pri Plavnici.

01 - Modified: 2022-10-12 22:01:13 - Feat.: 1 - Title: Diaľnica nemôže byť všade. Štát rieši vyťažené ťahy aj obchvatmi menších miest. Pozrite sa kde (mapa) 02 - Modified: 2023-06-21 12:22:15 - Feat.: 1 - Title: Európa bije na poplach.​ Nezodpovední vodiči ohrozujú pracovníkov na diaľniciach 03 - Modified: 2023-06-23 20:45:56 - Feat.: 1 - Title: K diaľnici D1 do Košíc a kysuckej D3 dostala po novom prioritu aj ďalšia top autostráda 04 - Modified: 2023-06-21 11:28:47 - Feat.: 1 - Title: Lančarič: Úsek D1 s tunelom Višňové dokončia pravdepodobne až v roku 2025
01 - Modified: 2024-11-04 11:34:45 - Feat.: - Title: Stavebné firmy na Slovensku v budúcom roku očakávajú pokles trhu, ukázal prieskum 02 - Modified: 2024-10-09 18:00:00 - Feat.: - Title: Konsolidačný balík dostupnosti bývania nepomôže, no je možné ho kompenzovať 03 - Modified: 2024-10-11 08:40:58 - Feat.: - Title: Bratislava druhý downtown nezíska. Starosta sa postavil proti gigantickým budovám 04 - Modified: 2024-10-06 15:01:25 - Feat.: - Title: Typický satelit pri Bratislave sa rozrastie. Investor chce postaviť viac ako sto domov 05 - Modified: 2024-09-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Najlepší dom je veľký byt v nadštandardnej etape Nesto Prime
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
19. november 2024 22:52