Čínsky výrobca batérií Gotion High-tech získal dvadsaťpäťpercentný podiel v slovenskej firme InoBat. Slovenskému výrobcovi batérií investícia poskytne prístup k výskumu a vývoju, surovinám a skúsenostiam s recykláciou čínskej firmy a urýchli to jeho snahy o masovú výrobu batérií.
Prístup k výrobným kapacitám
Spoločnosti to dnes oznámili v spoločnej tlačovej správe. Podmienky transakcie neboli zverejnené.
Vstup Gotion High-Tech do InoBatu sa pripravoval takmer rok a podľa firiem znamená významnú investíciu, ktorá výrazne posilní vývoj a výrobu batérií v Európe.
"InoBat má príležitosť rozšíriť svoj trhový dosah a získať prístup k novým zákazníkom a obchodným príležitostiam nielen na Slovensku, ale v celej Európe," uviedol spoluzakladateľ a generálny riaditeľ firmy Inobat Marián Boček. Zároveň InoBat vďaka strategickému partnerstvu získa prístup k výrobným kapacitám v Číne a v Európe.
Gotion High-Tech patrí medzi predné batériové konglomeráty na svete. Najväčším akcionárom firmy je s podielom 24,77 percenta automobilka Volkswagen, s ktorou má Gotion exkluzívnu zmluvu na dodávky batérií pre elektromobily mimo Číny.
Okrem batérií pre elektromobily vyrába aj batérie na skladovanie energie či zariadenia na prenos a distribúciu elektrickej energie.
Európa sa snaží vybudovať vlastné odvetvia batérií pre elektromobily a znížiť závislosť od dominantných ázijských výrobkov.
Zatiaľ však len niekoľko spoločností pokračuje v investíciách, pretože financovanie začínajúcich firiem kvôli vysokým úrokovým sadzbám a ekonomickej neistote vyschlo, uviedla agentúra Reuters.
Čínsky gigant
Minulý týždeň švédsky výrobca lítiovo-iónových batérií Northvolt, medzi ktorého zákazníkov patrí Volkswagen a Volvo Cars, agentúre Reuters povedal, že získal od investorov 1,2 miliardy dolárov (26,7 miliardy Kč) a že sa pripravuje na výstavbu nových tovární v Európe a Severnej Amerike. Iné firmy sa však potýkajú s problémami, vrátane britskej začínajúcej spoločnosti Britishvolt, ktorá tento rok skrachovala.
Firma Gotion High-Tech vlani uviedla, že do roku 2025 plánuje mať tretinu svojich výrobných kapacít mimo Číny, aby uspokojila rastúci dopyt od výrobcov elektromobilov a záujemcov o skladovanie energie.
V súčasnosti stavia v americkom štáte Michigan závod za 2,36 miliardy dolárov a uvažuje o zriadení závodu na batérie pre elektromobily v Maroku. Tam by investícia mohla predstavovať až 6,3 miliardy dolárov.
InoBat predvlani uzavrel s českou firmou SOR Libchavy zmluvu o vývoji a dodávkach batérií do autobusov.
Firma tiež podpísala vyhlásenie o zámere postaviť továreň na batérie pre elektromobily s vládami Španielska a Srbska, tieto dohody však nie sú konečné.