Národná diaľničná spoločnosť zavŕšila verejné obstarávanie a podpísala Zmluvu na vypracovanie štúdie realizovateľnosti D1 Beharovce - Branisko, 2. profil. Tá má posúdiť možné varianty ľavej tunelovej rúry spolu s rekonštrukciou existujúcej tunelovej. Informovala o tom hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková.
Víťazom súťaže spomedzi šiestich prihlásených uchádzačov je spoločnosť Tarosi, c.c., s.r.o. Štúdiu vypracuje za 163-tisíc eur, pričom predpokladaná hodnota zákazky bola na úrovni 235-tisíc eur. Na vypracovanie štúdie a zámeru posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) má desať mesiacov.
"Účelom štúdie realizovateľnosti je posúdiť možné varianty dostavby ľavej tunelovej rúry spolu s rekonštrukciou existujúcej tunelovej rúry. Súčasťou štúdie bude aj vypracovanie zámeru EIA, ten bude riešený pre všetky varianty a alternatívy trasy," povedala Žgravčáková.
V roku 2022 bola priemerná denná intenzita na úseku tunela Branisko cez 16-tisíc vozidiel za 24 hodín. "Vybudovanie druhej rúry tunela Branisko je tak reálne na pláne. Analýzy nám už potvrdili, že výstavba ľavej rúry je technicky možná aj počas prevádzky pravej rúry. Po spracovaní zámeru EIA bude nasledovať proces zabezpečenia projektovej dokumentácie, územného a stavebného konania," vysvetlila Žgravčáková.
Tunel Branisko je prvým diaľničným tunelom na Slovensku a má obojsmernú prevádzku v jednej rúre. Je súčasťou úseku D1 Beharovce - Branisko nachádzajúceho sa na severovýchode Slovenska, medzi okresmi Levoča a Prešov. Celý ťah diaľnice D1 je súčasťou európskeho cestného ťahu E50. Päťkilometrový tunel je v prevádzke od roku 2003.