Spotrebitelia plánujú v tomto roku minúť na nákup vianočných darčekov priemerne 109 eur, pričom ide o medziročný nárast o 15 eur. Investíciu do darčekov plánuje 93 percent obyvateľov Slovenska. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu agentúry Focus pre internetovú mBank, ktorý sa uskutočnil online na vzorke 944 respondentov.
Približne 37 percent odhaduje, že na darčeky pre blízkych tento rok minie viac ako 200 eur. V porovnaní s minulým rokom ide o nárast, pretože vtedy túto sumu plánovalo 29 percent respondentov. Ďalších asi 29 percent sa vo svojich finančných plánoch pohybuje v rozpätí 101 až 200 eur.
Viac ako štvrtina Slovákov podľa prieskumu odhaduje, že na darčeky pre blízkych minie menej ako 100 eur, pričom sumu do 50 eur chce minúť deväť percent respondentov a 51 až 100 eur investuje 18 percent opýtaných. Vianočné darčeky neplánuje kupovať vôbec sedem percent respondentov.
Pokiaľ účastníci prieskumu plánujú väčšinu nákupu hradiť z vlastného vrecka, ale požičajú si iba malú časť, najčastejšie využijú pomoc od člena rodiny, známeho či priateľa. Ide o šesť percent opýtaných.
Na finančnú inštitúciu sa s týmto úmyslom obrátia tri percentá respondentov. "Napriek náročným ekonomickým časom je pozitívne, že až 90 percent respondentov si na kúpu darčekov peniaze nebude požičiavať, ale plánuje ich financovať len z vlastných zdrojov. Je to podobné percento ako minulý rok," dodal generálny riaditeľ internetovej banky Robert Chrištof.
Z výsledkov prieskumu ďalej vyplynulo, že výrazne narástol počet tých, ktorí si peniaze na darčeky sporia alebo odkladajú v predstihu počas celého roka či pár mesiacov pred Vianocami. Zatiaľ čo vlani ich bolo 36 percent, v tomto roku sa ich počet zvýšil na 46 percent.
"Nominálne síce mzdy a dôchodky porástli, ale nárast celkových životných nákladov nepokryli. Občania preto musia čoraz viac peňazí vynakladať na zabezpečovanie bežných každodenných nákupov. Aj to môže byť jedna z príčin, prečo tak významne narástol podiel ľudí, ktorí si na darčeky odkladajú peniaze vopred," uzavrel sociológ a riaditeľ prieskumnej agentúry Martin Slosiarik.