Čoraz viac Slovákov platí v obchodoch za nakúpený tovar mobilmi. Kým ešte pred troma rokmi tvorili úhrady týmto spôsobom päť percent z celkového objemu platieb pri termináloch v predajniach, v súčasnej dobe je to už viac ako 20 percent. Vyplýva z údajov finančnej spoločnosti Home Credit.
"Už dlhšie registrujeme čoraz väčší záujem o moderné technológie aj v oblasti spotrebiteľského financovania. Samozrejme, patrí sem aj stále populárnejšia platba smartfónmi, kde sme zaznamenali medziročný nárast objemu transakcií mobilom až o 36 percent. Na druhej strane badáme, že objem nákupov uhradených u obchodníkov fyzickou kartou klesol medziročne o štvrtinu," priblížil riaditeľ divízie obchodu spoločnosti Marek Tomčík.
Zdôraznil, že NFC platby, teda bezkontaktné platby mobilom, prebiehajú veľmi jednoducho. Stačí si v obchode odomknúť telefón napríklad pomocou odtlačku prsta, priložiť ho k terminálu a platba je čoskoro zrealizovaná.
Trend digitalizácie je však podľa odborníka vidieť aj v prípade stále viac využívaných virtuálnych platobných kariet. Zatiaľ čo ešte v prvej polovici roka 2021 tvorili len nepatrné množstvo z celkového počtu vydaných platobných kariet, v súčasnosti je ich postavenie silnejšie. Podľa údajov Home Credit je tento pomer aktuálne na úrovni 83 percent fyzických a 17 percent virtuálnych platobných kariet.
"Samozrejme, množstvo ľudí vlastní popri virtuálnych kartách aj plastové, no omnoho viac v bežnom živote využívajú práve tie digitalizované a klasické karty majú jednoducho uložené v peňaženkách. Každopádne, počty virtuálnych kariet z roka na rok rastú, čo sa aj očakávalo. Z našich dát vyplýva, že vydaných virtuálnych kariet medziročne pribudlo až o 143 percent," vyčíslil Tomčík.
Virtuálna karta uložená do mobilnej peňaženky sa dá podľa neho využívať rovnako ako plastová, je však ešte bezpečnejšia. Vďaka zabezpečenej aplikácii totiž nemôže dôjsť k jej odcudzeniu, nemôže ju napríklad nikto ukradnúť s peňaženkou ako v prípade fyzickej karty.