Čínsky elektromobil Aiways U5. ILUSTRAČNÉ FOTO: REUTERS
StoryEditor

Obchodná vojna s Čínou by poškodila automobilový priemysel Slovenska, upozorňuje asociácia SEVA

23.05.2024, 09:50
Autor:
TASRTASR

Antisubvenčné opatrenia by podľa asociácie konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu oproti nastupujúcim čínskym automobilkám nevyriešili.

Zavedenie ciel na dovoz čínskych elektromobilov zo strany EÚ by pravdepodobne vyvolalo odvetu Číny, ktorá by poškodila aj slovenský automobilový priemysel. Vo štvrtok na to upozornil riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský. Antisubvenčné opatrenia by podľa asociácie konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu oproti nastupujúcim čínskym automobilkám nevyriešili.

Čínska vláda pohrozila odvetnými clami na dovoz vozidiel vyrobených v Európskej únii a v USA po tom, ako Brusel začal vyšetrovať čínske dotácie na elektromobily a Washington oznámil zvýšenie ciel na tovary vyrobené v Číne.

"V diskusiách o zavedení dovozných ciel na čínske elektromobily by sme ako krajina mali stáť na strane tých, ktorí takéto zásahy do ekonomiky odmietajú. Proti zavádzaniu ciel sa nedávno vyjadrili nemecký kancelár Scholz či švédsky premiér Kristersson. Takéto clá však napríklad odmieta aj nemecký Zväz automobilového priemyslu VDA či šéfovia automobiliek BMW alebo Mercedes-Benz," uviedol Križanský.

image

Kľúčový kov umelej inteligencie a e-áut vyrazil na rastovú rely. Pocítia to fabriky aj ľudia na Slovensku

Šéf SEVA pripomenul, že európske automobilky by v prípadnej obchodnej vojne s Čínou mohli prísť o čínsky trh, ktorý je najväčším na svete. Skupina VW Group predala v Číne v roku 2023 viac ako tri milióny automobilov, čo predstavuje približne tretinu jej celkového predaja. Čínsky trh je ale napríklad podobne dôležitý aj pre spoločnosti BMW (36 % predajov) či Mercedes (37 percent predajov). "Týmto a mnohým iným automobilkám dodávajú stovky subdodávateľov z automobilového priemyslu na Slovensku," dodal Križanský.

Aby Slovensko zostalo automobilovou veľmocou, je podľa asociácie nevyhnutné podporiť transformáciu slovenského automobilového priemyslu a tiež celého lokálneho subdodávateľského reťazca smerom k elektromobilite.

01 - Modified: 2024-05-22 14:10:20 - Feat.: 1 - Title: Zlé správy pre Teslu. Predaje automobilky klesli na najnižšiu úroveň za posledných 15 mesiacov 02 - Modified: 2024-05-22 14:00:07 - Feat.: 1 - Title: Spojené štáty od augusta zvýšia clá na čínske elektromobily. Niektoré až štvornásobne 03 - Modified: 2024-05-24 22:14:17 - Feat.: 1 - Title: Žilinu čakajú čoskoro až tri e-modely zo Soulu. Kórejci chcú, aby elektroautá tvorili polovicu ich predajov 04 - Modified: 2024-05-22 10:10:12 - Feat.: 1 - Title: K zlatu a striebru sa pridal tretí kov. Čo ženie meď na rekordy? 05 - Modified: 2024-05-19 12:10:19 - Feat.: 1 - Title: Čína začala antidumpingové vyšetrovanie na dovoz chemikálií z Európskej únie. Odborníci hovoria o odvete
01 - Modified: 2024-12-12 23:00:00 - Feat.: - Title: Centralizmus zaklial regióny nezamestnanosťou 02 - Modified: 2024-12-12 15:17:07 - Feat.: - Title: Slovensko vždy podporovalo snahy Bulharska a Rumunska vstúpiť do schengenu, tvrdí Kurilovská 03 - Modified: 2024-12-12 14:05:17 - Feat.: - Title: Čína sľúbila stabilizáciu ekonomiky, podrobnosti o stimuloch ale neuviedla. Hovorí aj o včasnom znížení úrokov 04 - Modified: 2024-12-12 13:00:00 - Feat.: - Title: Ostrá škodovka prichádza aj na Slovensko. Poznáme cenu najvýkonnejšieho Kodiaqu v histórii 05 - Modified: 2024-12-12 10:12:20 - Feat.: - Title: Taiwan spozoroval zvýšenú vojenskú aktivitu Číny. Je to jedno z najväčších námorných cvičení, tvrdia úrady
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
13. december 2024 05:55