Na snímke šéf inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej. FOTO: HN, TASR; Koláž: HN
StoryEditor

Rozostavanie nových úsekov diaľnic? Je to správne rozhodnutie, robí sa však jedna chyba, tvrdí pre HN expert

27.05.2024, 15:43

V rozhovore so šéfom Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrejom Matejom sa dozviete:

  • Kedy sa podľa neho rozhýbu najdôležitejšie diaľničné úseky.
  • Prečo je financovanie opravy mostov či zdvojkoľajnenie južnej trate formou PPP projektu problém.
  • Na čo bude treba dávať pozor pri presadzovaní zákona o strategických investíciách.

Posledné roky sme mohli vidieť mierny útlm pri výstavbe diaľnic. Tento rok sa má odovzdať len krátky úsek R3 v polovičnom profile. Minister Jozef Ráž však má veľké plány. Chce rozbehnúť výstavbu D3 na Kysuciach, ako aj úsek D1 Turany  Hubová. Hovorí tiež o R4 ako o PPP projekte. Myslíte si, že to je reálne?

Každý jeden nový minister má veľké oči. Ja som ich zažil za 25 rokov, čo sa agende dopravy venujem, veľa. Na jednej strane je to dobré.

Potom prichádza obdobie, keď vyjde najavo, či sú tieto plány realistické a či sa dokážu páni ministri obklopiť takými ľuďmi, ktorí dokážu tieto plány napĺňať.

Ďalším úskalím je naša veľmi zložitá, ťažká, „goldplatingová“ legislatíva. Sme najhorší v Európskej únii. Dostali sme to aj do správy, že máme robiť niečo s našimi predpismi, lebo zaostávame v konvergencii regiónov.

Poďme ku konkrétnym spomínaným úsekom.

Rozostavanie týchto úsekov je správne rozhodnutie. Robí sa však jedna chyba. Je dôležité, aby si minister upratal v prvom rade v tom, čo chce z čoho financovať a aby urobil definitívne rozhodnutie.

Táto vláda už mala dávno rozhodnúť, že celú R4 až po poľské hranice ideme financovať ako PPP. Diaľnicu D3 vieme ešte sčasti financovať z eurofondov. Zostane nám D1 medzi Turanmi a Hubovou, ktorá sa bude financovať zo štátneho rozpočtu.

Ak vajatáte a definitívne nerozhodnete, beží vám čas.

image

Rysuje sa konečný účet za našu najdrahšiu diaľnicu. Každý kilometer tunela vyjde na 100 miliónov eur

Jedna vec sú plány, druhá realita. Diaľnice sa u nás súťažia a pripravujú dlho. Aj keď sa pracuje na novej legislatíve, ktorá by procesy mohla urýchliť, je to podľa vás reálne?

Kto je Ondrej Matej

Narodil sa v Banskej Bystrici. Za druhej vlády Mikuláša Dzurindu sa stal riaditeľom Železničnej spoločnosti Slovensko. Od roku 2009 pôsobil ako predseda SDKÚ-DS v Prešovskom kraji. Po voľbách v roku 2010 bol zvolený za poslanca parlamentu. Pôsobil aj ako poradca premiérky Ivety Radičovej. Radil aj ministrom dopravy Andrejovi Doležalovi a Pavlovi Lančaričovi. Z funkcie externého poradcu na rezorte dopravy odišiel vo februári. Je zakladateľom a šéfom Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Sú rôzne spôsoby, ako urýchliť prípravu. Ak budete napríklad posledný článok D1 medzi Bratislavou a Košicami financovať zo štátneho rozpočtu, tak môžete použiť aj inú formu verejného obstarávania ako bežnú súťaž. Európska komisia s tým nemá žiadny problém, lebo nečerpáte európske peniaze.

Súťaž na D3 by mala podľa mojich informácií uzrieť svetlo sveta každým dňom. Budeme všetci čakať, ako je tender pripravený a či bude trvať šesť mesiacov alebo bude trvať rok a pol. Budeme vedieť, či ministerstvo a Národná diaľničná spoločnosť pokračuje v tom režime ako predtým, alebo došlo k zmene aj v kvalite.

Ďalšia vec je, že kvalitná projektová dokumentácia vrátane hydrogeologických prieskumov, všetkých povolení, vyvlastnenia by ideálne mala dávať zhruba dve až päť percent predpokladaných investičných nákladov. My nepresahujeme 1,2 percenta.

Všetci si myslia, že je to predražené a vidia len to, že niekto ide zaplatiť dajme tomu 12 miliónov eur za projektovú dokumentáciu na stavbu, kde sú náklady vo výške 700 miliónov eur. Projektová príprava potom aj tak vyzerá.

Ako sme na tom s prípravou projektov oproti iným krajinám?

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 80% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-05-20 18:31:22 - Feat.: 0 - Title: Kedy získa Slovensko ďalší kus diaľnice? Štát sľúbil dodatočné milióny pre autostrádu na Orave 02 - Modified: 2024-05-17 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Dôležitá časť Slovenska je v hre o nové diaľnice. Postaviť sa má 120 kilometrov ciest za skoro tri miliardy 03 - Modified: 2024-05-17 09:32:39 - Feat.: 1 - Title: Nemcom sa kľúčový obchvat na západe vzdialil. Hrozí pri 80-miliónovom projekte patová situácia?
01 - Modified: 2024-09-06 11:35:47 - Feat.: - Title: Privádzač na Višňové má vodičom ušetriť cenné minúty, bude však stáť o milióny eur viac 02 - Modified: 2024-08-26 08:18:15 - Feat.: - Title: Štát leje do tunela Višňové ďalšie milióny. Dôvodov je viacero, konečný účet môže byť vyšší až o 40 percent 03 - Modified: 2024-08-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Tunel z Číny na Slovensku: Je to zázrak alebo prekliatie? (komentár) 04 - Modified: 2024-08-23 12:15:47 - Feat.: - Title: Zistenie HN: Západ Slovenska má najhoršie cesty, no dostáva nejmenej. Vládny audit odhalil pozadie výtlkov 05 - Modified: 2024-08-23 12:16:59 - Feat.: - Title: Dunaj a Váh robia cestárom problémy. Štát hasí havarijné stavy na dôležitých koridoroch
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
11. september 2024 00:05