Jeho dĺžka má byť 13,53 kilometra. Majú byť na ňom dva tunely a motoristom ušetrí štvrť hodiny, možno aj viac. V prípade D1 Turany – Hubová však pôjde o veľmi drahý úsek. Investičné náklady majú byť zhruba 1,6 miliardy, celkové náklady dokonca 1,9 miliardy. Je podľa vás reálne, že začnete teraz v lete súťažiť zhotoviteľa úseku diaľnice?
Áno, stále držíme tento relatívne ambiciózny termín, aj vzhľadom na to, v akom štádiu sa prípravné procesy nachádzajú. Treba povedať, že práve minulý týždeň sme správoplatnili posudzovanie vplyvov na životné prostredie vrátane výnimky z vodnej EIA. Ministerstvo životného prostredia rozhodlo a je to právoplatné. Odvolania, ktoré boli podané, sú vyriešené a výrok bol čiastočne zmenený. Ministerstvo pridalo dôraz na to, aby v objektovej skladbe tohto úseku boli aj také opatrenia a zariadenia, ktoré zabezpečia trvalý prísun pitnej vody do vodárenských zariadení.
Samozrejme, s tým sa rátalo, ale vôbec to nie je na škodu, aby sme upokojili tých, ktorí s tým stále mali nejaký problém. Ambíciou je vyhlásiť verejné obstarávanie naozaj ešte v lete, avšak nebude to jednoduché, keďže stav rozpracovanosti tých projektových dokumentácií je, aký je. Myslím si, že toto je spôsob, ako čo najrýchlejšie začať stavať tento úsek a ako ho aj najrýchlejšie dokončiť.
Podľa vás je reálne, že sa stihne vysúťažiť zhotoviteľ tak, aby sa tu na budúci rok už aj rozbehli práce?
Je to realistické. Sú práce, ktoré sa dajú začať robiť okamžite. Otázka je, čo sa začne stavať. Nepotrebujete dokumentáciu pre stavebné povolenie na to, aby sa začali robiť prípravné práce. Tie sa môžu začať robiť okamžite. Moja odpoveď je teda áno, verím tomu, že budúci rok to zvládneme.
Zákon o strategických investíciách, novela zákona o verejnom obstarávaní a zjednodušené majetkovoprávne vysporiadanie – to všetko by nám malo pomôcť v tom, aby sme v roku 2025 začali budovať tento posledný úsek diaľnice D1 do Košíc. Platí to, že aktuálne je podaná žiadosť o územné rozhodnutie a k tej žiadosti práve chýbala právoplatná EIA, ktorú sme dostali minulý týždeň. Myslím si, že príslušný úrad môže začať konať.
Povedali ste, že by ste chceli, aby bol tento úsek hotový zhruba niekedy v roku 2030. Časť odborníkov aj verejnosti hovorí, že to nie je reálne, lebo je to komplikovaná stavba a realizácia môže trvať viac ako päť rokov. Objavili sa však aj hlasy, že možno vďaka technológiám to nemusí trvať až tak dlho. Stojíte si za týmto termínom alebo je to skôr vaše osobné prianie?
Zostáva vám 81% na dočítanie.