Zatiaľ čo diaľnice sú na Slovensku v pomerne dobrom stave, to isté sa nedá povedať o cestách prvej triedy. Aj jedny, aj druhé komunikácie pritom spravujú štátne organizácie. Diaľničiari však na rozdiel od cestárov využívajú na udržiavanie svojej siete aj príjmy z mýta, čo je viac než 100 miliónov eur ročne.
Zhruba toľko by podľa investičných plánov potrebovali navyše ročne aj cestári, ak by chceli splniť svoje ciele. Tie však stoja takpovediac na vode a podľa vládneho auditu nie sú ani úplne jasné.
HN majú k dispozícii výsledky kontroly, ktorá sa v rozpočtovke ministerstva dopravy robila v roku 2022. Audítori identifikovali mrhanie financiami, nerovnomernú podporu ciest v jednotlivých regiónoch a kritizovali aj kontroverzné sťahovanie do nových priestorov firmy, v ktorej v minulosti pôsobil Boris Kollár.
Asfaltovať nestačilo
Materiál skúma účtovné, ale aj systémové problémy Slovenskej správy ciest a podieľali sa na ňom aj analytici z ministerstva financií. Organizácia mimochodom vznikla v roku 1995 z Riaditeľstva diaľnic.
Neskôr v roku 2005 sa od nej odčlenila Národná diaľničná spoločnosť. Cestári sa vtedy dostali viac na perifériu záujmu. Podľa ľudí z fachu došlo práve v tomto období aj k odbornému vyprázdneniu firmy, čo sa dnes premieta aj do toho, že infraštruktúra v ich správe upadá.
V dlhodobo nevyhovujúcom stave je dnes asi 40 percent ciest prvej triedy. Výrazne znížiť túto bilanciu sa podľa kontrolórov nepodarilo ani po mega investícii do veľkoplo...
Zostáva vám 85% na dočítanie.