Zasadacie miestnosti firiem bývajú spravidla na jedno kopyto: dlhý stôl, stoličky, premietačka. Tá, v ktorej sa však ocitli HN, pôsobí úplne inak. Má presklenú stenu a pohľad cez ňu ponúka nevšedné divadlo.
Za oponou sa nachádzajú obrovské hangáry, z ktorých dnu a von každú chvíľu smerujú rôzne typy helikoptér. Štartujú, pobehujú okolo nich technici v reflexných vestách, piloti skúšajú prvé odlepenie od zeme, neskôr po dôkladnej kontrole v pravidelných intervaloch opatrne brázdia okolie.
Na obdiv sú vystavené malé aj veľké, civilné aj armádne stroje v rôznych fázach povinného testovania a tesne za nimi z pristávacej dráhy vzlietajú a zároveň na ňu pristávajú rôzne lietadlá.
HN sa totiž išli pozrieť priamo do výrobnej fabriky Airbus Helicopters, ktorá je v bezprostrednej blízkosti letiska vo francúzskom Marseille. Listy rotorov poháňané motorom bičujú letný úpek a sedenie na kancelárskych stoličkách pripomína sedenie na hučiacom prebasovanom reproduktore.
„Teraz, prosím, nefoťte,“ upozorňuje médiá pracovník fabriky v Marignane zamestnávajúcej 8,5 tisíca ľudí. Dôvod je zrejmý. Na pľac prichádza jedna armádna helikoptéra za druhou. Rovno pred oknom neplánovane odstavili vlajkovú loď Airbus Helicopters s označením H225.
Hneď po testovaní zamieri priamo k nášmu južnému susedovi. Budapešť kúpila 16 kusov. „Ide o mimoriadne všestranný stroj. Dokáže odviezť okrem dvoch pilotov 19 ľudí a previezť náklad na úrovni 4,5 tony,“ konštatuje šéf výrobného programu zameraného na najväčšie helikoptéry v portfóliu Airbusu Michel Macia.
Namiesto robotov ručná práca
Zostáva vám 76% na dočítanie.