Štát sa rozhodol, že Slovensko potrebuje letecké spojenie dvoch najväčších miest v krajine. Projekt zároveň plánuje podporiť aj finančne – kto sa doň pustí, získa dotácie.
Možností, ako pristupovať k prevádzke ohlásenej linky, je niekoľko. Každá má svoje špecifiká a do veľkej miery by ovplyvnila povahu – a nakoniec aj komerčnú úspešnosť spojenia. HN sa pozreli na šesť alternatív, vysvetľujú ich výhody a nevýhody a to, aká je pravdepodobnosť konkrétneho scenára.
1. Nový národný dopravca
Ide o možnosť, ktorá reálne v hre nie je. Prípadný vznik nových národných aerolínií sa už nevyskytuje ani ako naratív znejúci z prostredia SNS, respektíve od Andreja Danka. Ten tému živil najmä v rokoch 2016 až 2017.
Slovensko prišlo o národného dopravcu rozdelením Československa. Vtedajšie ČSA si prisvojila Praha. V roku 1995 došlo k vzniku Slovenských aerolínií, zakladal ich Viliam Veteška z HZDS. Projekt v roku 2007 definitívne skončil a jeho fungovanie sa skutočným národným aerolíniám iba podobalo.
Neslávne dopadli aj ďalšie spoločnosti so slovenskou registráciou: Air Slovakia, Danube Wings či Seagle Air. Jedinými skutočne životaschopnými aerolíniami boli Sky Europe. Počas ich fungovania zažívalo Slovensko zlatú éru letectva, no firma bola po celý čas existencie, teda v rokoch 2001 až po krach v roku 2009, vo veľmi zlej ekonomickej kondícii.
Marketingovou vlajkovou loďou leteckej spoločnosti bolo práve spojenie Bratislava – Košice. V „najlepších časoch“ lietal Sky Europe medzi našimi top mestami trikrát denne s prúdovým Boeingom 737. Dokázal ho aj naplniť – avšak zvyčajne študentmi, ktorým ponúkal letenky často za symbolických pár stoviek korún.
O možnom pokuse vzkriesiť národného dopravcu v slovenských farbách dnes už nehovorí v podstate nikto. Projekt by bol extrémne finančne nákladný a s otáznou perspektívou. Trh praje etablovaným hráčom združeným vo veľkých a...
Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-10-20 13:29:39 - Feat.: 1 - Title: Rušenie IC vlakov je podľa Danka choré. Okrem Košíc chce letecký spoj aj do Popradu
02 - Modified: 2024-08-08 13:09:04 - Feat.: 1 - Title: Letecké spoločnosti sa budú môcť uchádzať o dotáciu na linku Košice-Göteborg
03 - Modified: 2024-07-04 15:17:33 - Feat.: 1 - Title: Šéf RegioJetu Jančura pre HN: Bohužiaľ v Česku rušňovodiči jazdia na červenú. My sme však na tom veľmi dobre
04 - Modified: 2024-10-11 18:57:52 - Feat.: 1 - Title: Štátny rozpočet 2025: Na nový rezort cestovného ruchu pôjde vyše 200 miliónov eur
05 - Modified: 2024-06-07 12:14:48 - Feat.: 1 - Title: Očakávame návrat do čias spred pandémie, hovorí nová šéfka Slovakia Travel
06 - Modified: 2023-07-23 16:29:25 - Feat.: 1 - Title: Šéf asociácie cestovných kancelárií: Hotely, ktorých sa požiar na Rodose dotkol, boli z veľkej časti zničené
07 - Modified: 2024-09-03 11:42:08 - Feat.: 1 - Title: Slováci dobiehajú málo dovoleniek počas covidu. Cestovky reagujú na dopyt, pripravujú exotické zájazdy
08 - Modified: 2023-07-24 16:31:10 - Feat.: 1 - Title: Okrem dovolenky prišli aj o osobné veci. Na aké kompenzácie majú Slováci po požiari na Rodose nárok?
01 - Modified: 2024-11-12 22:07:54 - Feat.: - Title: Lídri sektora HORECA: Musíme na Slovensko prilákať viac zahraničných turistov. Napríklad z Číny či Škandinávie
02 - Modified: 2024-11-11 08:48:57 - Feat.: - Title: September bol pre ubytovateľov slabší. Výsledok ovplyvnil najmä medziročný úbytok domácich hostí
03 - Modified: 2024-11-01 03:29:17 - Feat.: - Title: Rýchlovlaky cez Strednú Áziu aj zbližovanie Uzbekov a Kazachov so Západom. Ako Hodvábna cesta vstáva z popola?
04 - Modified: 2024-10-23 19:21:55 - Feat.: - Title: Slovensko budem mať prvýkrát v histórii fond na podporu cestovného ruchu. Smeruje doň 20 miliónov, tvrdí Danko
05 - Modified: 2024-10-23 11:58:26 - Feat.: - Title: Turizmus na Slovensku podporí nový príspevok na rozvoj cestovného ruchu