Parlament dnes schválil zmeny v mýte, ktoré podľa ministerstva dopravy povedú k zvýšeniu sadzieb mýta o dve pätiny. Dôvodom je okrem iného zavedenie emisného poplatku v súlade s príslušnou smernicou Európskej únie. Parlament súčasne podporil zníženie sadzby cestnej dane napríklad na ťahače, prívesy a návesy ako čiastočnú kompenzáciu vyššieho mýta.
Ročný výnos z mýta po podpise zákona prezidentom podľa odhadu ministerstva dopravy stúpne o približne 100 miliónov eur. Sadzby samotného mýta stanoví vláda svojím nariadením.
Návrh počíta s tým, že sa tak stane od júla budúceho roka. Poplatky budú podobne ako v súčasnosti závisieť aj od hmotnosti vozidla, jeho emisnej triedy a počtu náprav, ako aj od kategórie cesty, ktorú vodič využije.
Predlohu zákona pri hlasovaní podporili tiež poslanci za najmenšiu vládnu stranu SNS, ktorá tento rok v auguste po schválení tohto návrhu vládou tvrdila, že tak v parlamente neurobí, pretože je proti zdraženiu mýta.
Združenie autodopravcov voči vládnemu návrhu na zmeny v mýte neprotestovalo. Privítala zníženie cestnej dane na kamióny, hoci súčasne sa zvýši sadzba tejto dane napríklad na osobné autá, ktoré slúžia na podnikanie.
Mýto za jazdu po diaľniciach, rýchlostných cestách a po vybraných úsekoch ciest I. triedy musia platiť autobusy a nákladné autá s hmotnosťou nad 3,5 tony. Vlani výber mýta v krajine presiahol sumu 240 miliónov eur.